Lättläst om KB
Kungliga biblioteket kallas oftast för KB och är Sveriges nationalbibliotek.
Det här är KB
KB är ett bibliotek som har nästan allt som trycks i Sverige: böcker, tidningar, reklamblad och mycket mer. Vi samlar också in allt som sänds i svensk tv och radio. Vi samlar dessutom in musik, filmer, datorspel och svenska sidor på internet.

Alla är välkomna
KB är till för alla. Många som kommer hit är forskare och studenter. Andra är journalister och släktforskare eller bara såna som är nyfikna på våra samlingar.

Låna på biblioteket
Du måste vara minst 18 år för att kunna låna på KB. Först behöver du beställa ett lånekort. Det mesta av vårt material står inte framme. Istället för att leta bland hyllor beställer du fram det du vill låna.

Studera på plats
Vårt material kan inte lånas hem. Istället sitter du i någon av våra läsesalar för att studera KB:s material. Endast vissa utländska böcker går att låna med hem.

Film, tv, radio eller datorspel
Om du vill ta del av KB:s filmer, tv, radio eller datorspel behöver du ha en särskild uppgift. Du ansöker då genom tjänsten Svensk mediedatabas.

Studieplatser
Om du vill studera eget material kan du göra det i KB:s annex. Här finns också tidningar och tidskrifter som du kan läsa utan lånekort.

Magasin under jorden
Vi förvarar det mesta av våra samlingar i förråd under jorden. Det är för att samlingarna är så stora. Det är också för att se till att de skyddas från skador.

Var försiktig med materialet
Böcker, tidningar, filmer och annat kan gå sönder när många använder dem. Därför måste du vara extra försiktig när du tittar i KB:s material. Det ska hålla för många under lång tid.

Vi digitiserar
Vi gör digitala kopior av böcker, tidningar, film, musik och annat. På så vis kan många ta del av dessa utan att de går sönder. Det kallas att digitisera.

KB och andra bibliotek
KB samarbetar med bibliotek i hela Sverige. Vi sköter även om söktjänsten Libris. Där finns flera miljoner olika böcker, tidskrifter, kartor, affischer och noter.

KB är en myndighet
Som myndighet arbetar KB på uppdrag av Sveriges regering. Ungefär 340 personer arbetar på KB. Högsta chefen kallas för riksbibliotekarie. Hon heter Karin Grönvall.
