Tillgänglighet på KB:s webbplatser och digitala tjänster
Här redogör vi för vilka brister som finns i tillgänglighet på Kungliga bibliotekets webbplatser och digitala tjänster. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du behöver innehåll som inte är tillgängligt för dig, eller om du upptäcker fler brister.
Kungliga biblioteket arbetar med att tillgängliggöra digitala tjänster och system. Vi strävar efter att våra webbplatser och digitala tjänster ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av användare, samt uppnå grundläggande tillgänglighet genom att följa Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 AA.
På denna sida hittar du tillgänglighetsredogörelser för Kungliga bibliotekets webbplatser och digitala tjänster som berörs av Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service.
Sidan uppdateras löpande med tillgänglighetsredogörelser för de av KB:s tjänster som berörs av lagen.
Generella brister
Generellt förekommer brister i dokument, till exempel PDF-filer. Bristerna rör bland annat taggning, navigering, och alt-texter. KB arbetar löpande med att anpassa de dokument som omfattas av lagen.
Tillgänglighet på webbplatsen kb.se
Kungliga bibliotekets webbplats kb.se är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Vi är medvetna om brister inom följande områden:
Enbart ljud och enbart video (Förinspelad)
Erbjud alternativ om en inspelning enbart består av ljud eller video (WCAG 1.2.1)
Det finns videomaterial som saknar ljud, och som inte är syntolkat och inte heller beskrivs i detalj i text. Gäller videomaterial inspelat före 23 september 2020.
Textbeskrivningar (Förinspelade)
Texta inspelad rörlig media (WCAG 1.2.2)
Det finns videoinnehåll som inte är textat. Gäller videoinnehåll inspelat före 23 september 2020.
Information och relationer
Ange i kod vad sidans olika delar har för roll (WCAG 1.3.1)
- I sidfoten används rubriknivå 1 (H1), vilket inte är hierarkiskt korrekt.
- I formulären saknas rubriknivåer.
- Filtreringsfunktionerna som finns på sidorna Publikationer och Samlingsbloggen är inte fullt ut optimerade för skärmläsare.
- På de sidor som innehåller diagram finns brister i de beskrivande texternas relation till diagrammen.
Meningsfull ordning
Presentera innehållet i en meningsfull ordning för alla (WCAG 1.3.2)
"Visa mer"-funktionen i de expanderbara boxarna är inte fullt ut optimerad för skärmläsare, då användaren aktivt måste stega sig tillbaka för att få texten uppläst.
Uppmärkning av vanliga formulärfält
Märk upp vanliga formulärfält i koden (WCAG 1.3.5)
Formulären saknar autocomplete för vanliga fält såsom e-post och telefonnummer.
Förändring av textstorlek
Se till att text går att förstora utan problem (WCAG 1.4.4)
Vissa delar av webbplatsen – exempelvis meny, sidhuvud och diagram – är inte anpassade för att förstora enbart text. Menyn fungerar heller inte fullt ut att zooma om man använder webbläsaren Internet Explorer.
Flexibel layout
Skapa en flexibel layout som fungerar vid förstoring eller liten skärm (WCAG 1.4.10)
Vissa sidor har mindre brister i den responsiva layouten, bland annat Hitta i samlingarna.
Tillräckliga kontraster
Använd tillräckliga kontraster i komponenter och grafik (WCAG 1.4.11)
De visuella kontrasterna är i vissa fall bristfälliga, exempelvis i diagram och när text ligger på bild. Vissa inaktiva element har också låg kontrast, exempelvis på sidan Press.
Öka teckenavstånd
Se till att det går att öka avstånd mellan tecken, rader, stycken och ord (WCAG 1.4.12)
Vissa delar av webbplatsen – exempelvis meny, sidhuvud och diagram – är inte anpassade för att öka avståndet på tecken och rader.
Hantering med enbart tangentbord
Utveckla systemet så att det går att hantera med enbart tangentbordet (WCAG 2.1.1)
På de sidor som innehåller diagram går det inte att med tangentbord fokusera på alla interaktionselement i diagrammen.
Rubriker och ledtexter/etiketter
Skriv beskrivande rubriker och etiketter (WCAG 2.4.6)
- Filtreringsfunktionen på sidan Publikationer har dubblerad beskrivning av inmatningsfältet vilket inte är optimalt för skärmläsaranvändare.
- Det förekommer brister i ledtexter och etiketter i formulär.
Synligt fokus
Markera tydligt vilket fält eller element som är i fokus (WCAG 2.4.7)
På några sidor – exempelvis Press – och i ett flertal formulär, finns brister i fokusmarkeringar.
Språk för del av sida
Ange språkförändringar i koden (WCAG 3.1.2)
Det förekommer att enskilda textstycken och enskilda länktexter på andra språk än svenska inte är språkkodade, och därför läses upp på svenska av skärmläsare.
Konsekvent navigering
Var konsekvent i navigation, struktur och utformning (WCAG 3.2.3)
Menysystemet med de två delsajterna har förbättringspotential vad gäller tydlighet och konsekvens.
Identifiering av fel
Visa var ett fel uppstått och beskriv det tydligt (WCAG 3.3.1)
Den visuella markeringen av fel i formulär är ibland bristfällig och/eller inkonsekvent. Det förekommer också olika typer av felmeddelanden i samma formulär.
Förslag vid felhantering
Ge förslag på hur fel kan rättas till (WCAG 3.3.3)
Information om hur man rättar fel i formulär är ibland bristfällig och/eller otydlig.
Validering av kod
Se till att koden validerar (WCAG 4.1.1)
Webbplatsen innehåller vissa valideringsfel, framför allt gäller det bildspelen där bland annat ID-attribut och ID-referenser sker på felaktigt sätt.
Namn, roll, värde
Se till att skräddarsydda komponenter fungerar i hjälpmedel (WCAG 4.1.2)
- På sidor med diagram är aria-labels ibland svårbegripliga.
- I vissa fall saknas title-attribut för inbäddat innehåll.
Meddelanden som inte är i fokus
Se till att hjälpmedel kan presentera meddelanden som inte är i fokus (WCAG 4.1.3)
Det finns brister i meddelanden på bland annat sökresultatsidan och sidor som innehåller filtrering, exempelvis Publikationer.
Plan för att åtgärda brister
KB har under 2020 arbetat löpande med att åtgärda bristerna i tillgänglighet med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav till 23 september 2020. Då vissa brister har varit mer resurskrävande än väntat, och då vi i många fall varit beroende av externa leverantörer i rättningsarbetet, så har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas. Arbetet med att åtgärda kvarvarande brister pågår, och prognosen är att flertalet av bristerna är åtgärdade under 2021.
Hur vi testat webbplatsen kb.se
För kb.se har vi gjort en manuell expertgranskning. Vi har även använt automatiska testverktyg.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2020-11-18.
Tillgänglighet för KB:s digitala tjänster och system
-
Arken
Arken
är en söktjänst för Kungliga bibliotekets enskilda arkiv och samlingar.
De delar av Arken som står under Kungliga bibliotekets kontroll är anpassade enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
-
Anvisningar för katalogisering (RDA)
Anvisningar för katalogisering (RDA)
innehåller anvisningar och riktlinjer för katalogisering och auktoritetsarbete enligt katalogiseringsstandarden RDA.
Webbplatsen har lagts ner men finns tillgänglig i arkiverad version. Det är därför enligt KB:s uppfattning oskäligt betungande att tillgängliggöra webbplatsen. Arkiverad version uppdateras ej.
-
Biblioteksdatabasen
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är Libris biblioteksdatabasen delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister:
KB har under 2020 arbetat med tillgänglighetsanpassa Libris biblioteksdatabasen med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
Vid textförstoring till 200 % riskerar information och funktionalitet bli otillgänglig. Exempelvis kan det förekomma överlappande text på bibliotekssidorna. (WCAG 1.4.4 AA
)
Delar av tjänsten fungerar sämre på en 320 pixlar bred skärm i och med att viss information eller funktionalitet går förlorad. Det leder delvis till scrollning i mer än en riktning och vissa länkar radbryts felaktigt. (WCAG 1.4.10 AA
)
Det är inte möjligt att hoppa över navigation och filterinställningar vid tangentbordsnavigering. (WCAG 2.4.1 A
)
Biblioteksdatabasen har inte unika, beskrivande sidtitlar vilket kan leda till svårigheter för användarna att orientera sig och hitta innehåll. (WCAG 2.4.2 A
)
Libris biblioteksdatabasen är varken anpassad för flerspråkighet eller teckenspråk på svenska. (EN 301 549
)
Observera att Libris biblioteksdatabasen inte längre stödjer Internet Explorer 11. KB rekommenderar att du byter till någon av följande webbläsare: Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox.
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har genomfört interna tester av Libris biblioteksdatabasen.
Senaste bedömningen gjordes den 2020-12-14.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2020-12-14. -
Biblioteksstatistiksdatabasen
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är Biblioteksstatistikdatabasen
delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister:
KB har under 2020 arbetat med tillgänglighetsanpassa Biblioteksstatistiksdatabasen med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
Vid förstoring till 200% riskerar delar av text och siffror att krocka. Användare kan istället välja att zooma direkt i webbläsaren. (WCAG 1.4.4 AA)
Layouten på rapportsidorna fungerar sämre på en 320 pixlar bred skärm i och med att viss information eller funktionalitet går förlorad. Det leder till delvis scrollning i mer än en riktning. Användare kan istället zooma ut så att hela rapporten syns. (WCAG 1.4.10 AA
)
Biblioteksstatistikdatabasen har inte unika, beskrivande sidtitlar vilket kan leda till svårigheter för användarna att orientera sig och hitta innehåll. (WCAG 2.4.2 A
)
Biblioteksstatistikdatabasen är inte anpassad till svenskt teckenspråk. Biblioteksstatistikdatabasen är inte anpassad för flerspråkighet. (EN 301 549
)
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har genomfört interna tester av Biblioteksstatistikdatabasen.
Senaste bedömningen gjordes den 2020-03-31.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2020-09-01. -
Biblioteksstatistik, enkät
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är Biblioteksstatistik, enkät delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister:
KB har under 2020 arbetat med tillgänglighetsanpassa Biblioteksstatistiksdatabasens enkät med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
Hjälptexten hänvisar till sensoriska kännetecken (röd text) när inmatningen avviker +/- 10 procent från föregående års värde, vilket leder till att vissa användare har sämre möjlighet att förstå informationen. För att identifiera avvikelser kan användare vara uppmärksam på visningen av varningsikonen i felaktigt ifyllda fält. (WCAG 1.3.3 A)
Delar av insamlingsenkätens text syns ej i mobilvy. Genom att zooma ut vyn i webbläsaren kan användaren läsa hela texten. (WCAG 1.3.4 AA)
Kontrasten är ej tillräcklig vid inmatning av felaktig data på grund av den röda varningstexten mot den orangea bakgrunden. (WCAG 1.4.3 AA)
Delar av texten i hjälpbubblorna försvinner vid förstoring eller vid användning av liten skärm. (WCAG 1.4.10 AA)
Den modala dialogrutan "Du har angivit värden i delfälten som inte kan summeras till värdet i totalfältet (...)" uppfyller inte 3.2.2 eftersom den innebär en oväntad förändring av fokus vid tabnavigering, och gör så att tabfokus förloras. (WCAG 3.2.2 A)
Inputfälten är i vissa fall disponerade så att det inte alltid finns en egen etikett till inmatningsfältet. Detta resulterar till bitvis otydliga och ej klickbara fältetiketter. För att unvika detta kan användare klicka direkt i inmatsningsfältet. (WCAG 3.3.2 A)
Biblioteksstatistikens enkät är inte anpassad till svenskt teckenspråk. Biblioteksstatistikens enkät är inte anpassad för flerspråkighet. (EN 301 549
)
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har genomfört interna tester av Biblioteksstatistik, enkät.
Senaste bedömningen gjordes den 2020-03-31.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2020-09-01. -
Biografblad
Biografblad
visar upp reproduktioner av biografblad mellan cirka 1900-1920.
Enligt överenskommelse mellan KB och Europeana kommer tjänsten att finnas tillgänglig till och med februari 2021. Det är enligt Kungliga bibliotekets uppfattning oskäligt betungande att tillgängliggöra webbplatsen på grund av planerad avveckling.
-
data.kb.se
Data.kb.se
är KB:s tjänst för öppna data som listar information från KB:s datakällor. Tjänsten är en betaversion.
Det är enligt Kungliga bibliotekets uppfattning oskäligt betungande att tillgängliggöra webbplatsen på grund av planerad avveckling.
-
Demokrati100.se
Tjänsten Demokrati100.se
ämnar öka kunskapen om den allmänna och lika rösträttens tillkomst i Sverige 1918–1921.
Digital service som utgörs av reproduktioner av föremål från kulturarvssamlingar som inte kan göras fullständigt tillgängliga på grund av betydande hinder undantas från kravet på tillgänglighetsanpassning.
Enligt Kungliga bibliotekets uppfattning finns det betydande tekniska hinder att tillgänglighetsanpassa källmaterialet och materialet har därför inte tillgänglighetsanpassats. Eftersom källmaterialet på webbplatsen inte är tillgänglighetsanpassat anser Kungliga bibliotekets att det är oskäligt betungande att tillgängliggöra de delar på webbplatsen som inte är reproduktioner av kulturarvsföremål. De uppskattade kostnaderna för detta står inte i proportion till nyttan för användaren i och med att källmaterialet inte är tillgänglighetsanpassat.
-
Digitaliserade kortkataloger
KB har en rad kortkataloger med material som ännu inte finns tillgängliga i KB:s söksystem. I syfte att underlätta för forskare och allmänhet finns digitala kopior av kortkataloger i tjänsten Digitaliserade kortkataloger
.
Digital service som utgörs av reproduktioner av föremål från kulturarvssamlingar som inte kan göras fullständigt tillgängliga på grund av betydande hinder undantas från kravet på tillgänglighetsanpassning.
Enligt Kungliga biblioteketes uppfattning finns det betydande tekniska hinder att tillgänglighetsanpassa källmaterialet och materialet har därför inte tillgänglighetsanpassats. Eftersom källmaterialet på webbplatsen inte är tillgänglighetsanpassat anser Kungliga bibliotekets att det är oskäligt betungande att tillgängliggöra de delar på webbplatsen som inte är reproduktioner av kulturarvsföremål. De uppskattade kostnaderna för detta inte står inte proportion till nyttan för användaren i och med att källmaterialet inte är tillgänglighetsanpassat.
-
Eplikt
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är Eplikt
delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister:
KB har under 2020 arbetat med att tillgänglighetsanpassa Eplikt med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
Vissa tabeller måste scrollas horisontellt. Vissa flervalsrullgardinsmenyer måste scrollas horisontellt. Vissa hjälpbubblor måste scrollas. Problem med förstorad text vid val av artister i musikuppladdning. (WCAG 1.4.4 AA,
WCAG 1.4.10 AA,
WCAG 1.4.12 AA)
Eplikt är inte anpassat till att ge ordförslag vid sökning, flerspråkighet eller till att återge innehållet i video. På tjänstens webbplats finns uppgifter om vart man kan vända sig för att ställa frågor eller be om hjälp. (EN 301 549
)
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har genomfört interna tester av Eplikt.
Senaste bedömningen gjordes den 2020-05-26.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2020-09-03. -
Filmarkivforskning
Filmarkivforskning
är en plattform för forskning om film. I tjänsten presenteras material bestående av digitaliserade filmer, programblad, böcker och bilder i olika typsnitt och filformat.
Digital service som utgörs av reproduktioner av föremål från kulturarvssamlingar som inte kan göras fullständigt tillgängliga på grund av betydande hinder undantas från kravet på tillgänglighetsanpassning.
Enligt Kungliga biblioteketes uppfattning finns det betydande tekniska hinder att tillgänglighetsanpassa källmaterialet och materialet har därför inte tillgänglighetsanpassats. Eftersom källmaterialet på webbplatsen inte är tillgänglighetsanpassat anser Kungliga bibliotekets att det är oskäligt betungande att tillgängliggöra de delar på webbplatsen som inte är reproduktioner av kulturarvsföremål. De uppskattade kostnaderna för detta inte står inte proportion till nyttan för användaren i och med att källmaterialet inte är tillgänglighetsanpassat.
-
id.kb.se
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är Id.kb.se
delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister
KB har under 2020 arbetat med tillgänglighetsanpassa Id.kb.se med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
Vid förstoring av text till 200% krockar texten för navigering i vänstermenyn för Marc-mappningar. En alternativ väg är att istället zooma direkt i webbläsaren. (WCAG 1.4.4 AA
)
Tjänstens sökfunktion inkluderar inte innehåll från sidorna MARC-mappningar och Basvokabulär. På dessa sidor är vänstermenyn det enda sättet att navigera. En alternativ väg för att söka inom dessa sidor är att använda browserns inbyggda sökfunktion för att leta efter ett specfikt fält, egenskap eller klass. (WCAG 2.4.5 AA
)
Eftersom tjänstens sidor genereras automatiskt från underliggande data kan det förekomma språkförändringar (vanligtvis engelska termer) som inte är angivna i sidans kod. Detta kan skapa problem för skärmläsare att presentera innehållet korrekt. (WCAG 3.1.2 AA
)
På sidorna MARC-mappningar och Basvokabulär kan det förekomma duplicerade id:n och ankarlänkar till delar av sidan som inte finns, och som därmed inte passerar W3C:s HTML-validering. Detta beror på att sidorna är automatiskt genererade från underliggande data. (WCAG 4.1.1 A
)
Texten som beskriver den underliggande datamodellen
är på engelska. (EN 301 549
)
Id.kb.se är inte anpassad för flerspråkighet. (EN 301 549, R17
)
-
ISBN Sverige
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är ISBN Sverige delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister:
KB har under 2020 arbetat med tillgänglighetsanpassa ISBN Sverige med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
Vald text i rullgardinsmenyer syns inte optimalt vid förstoring av endast text. (WCAG 1.4.4 AA)
Vissa tabeller måste scrollas horisontellt. (WCAG 1.4.10 AA)
ISBN Sverige är inte anpassat till att ge ordförslag vid sökning, flerspråkighet eller till att återge innehållet i video. På tjänstens webbplats finns uppgifter om vart man kan vända sig för att ställa frågor eller be om hjälp. (EN 301 549
)
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har genomfört interna tester av ISBN.
Senaste bedömningen gjordes den 2020-03-31.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2020-09-03. -
Katalogisatörens verktygslåda
Katalogisatörens verktygslåda
innehåller anvisningar och riktlinjer för katalogisering.
Webbplatsen har lagts ner men finns tillgänglig i arkiverad version. Det är därför enligt KB:s uppfattning oskäligt betungande att tillgängliggöra webbplatsen. Arkiverad version uppdateras ej.
-
Kulturarw3
Kulturarw3 samlar in svenska webbsidor.
Det är enligt Kungliga biblioteketes uppfattning oskäligt betungande att tillgängliggöra webbplatsen i dess nuvarande skick. De uppskattade kostnaderna för anpassningar står inte proportion till nyttan för användaren då Kulturarw3 på grund av upphovsrättsliga skäl kräver att användare kommer till Kungliga biblioteket i Humlegården för att titta på de insamlade webbsidorna. Detta begränsar antalet användare för tjänsten.
-
Libris export
Via automatiserade överföringar kan biblioteken överföra poster till sitt lokala bibliotekssystem med Libris batchexport
. De automatiserade överföringarna gäller de poster som finns i bibliotekets bestånd.
Lagen är inte tillämplig på digital service som utgörs av innehåll på tjänster som endast är tillgängliga för slutna grupper fram till dess att sådana webbplatser genomgår en omfattande översyn.
-
Libris fjärrlån
De böcker och artiklar som inte finns det lokala biblioteket kan i många fall beställas in från annat bibliotek genom Libris fjärrlån
.
Lagen är inte tillämplig på digital service som utgörs av innehåll på tjänster som endast är tillgängliga för slutna grupper fram till dess att sådana webbplatser genomgår en omfattande översyn.
-
Libris katalogisering
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är Libris katalogisering
delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister:
KB har under 2020 arbetat med tillgänglighetsanpassa Libris katalogisering med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
Sökets rullgardinslistor saknar de etiketter som krävs för skärmläsare. ID och etiketter är inte sammankopplat i sökfältet. Libris katalogisering använder <i> för att deklarera ikoner. Inkonsekvent användande av rubriksnivåer på flertalet undersidor. Det saknas etiketter på sökträffsidans facetter och paginering. Det saknas en tydlig koppling mellan korten i sökträfflistan och de chip som genereras när användaren håller muspekaren över ett länkat objekt. Detta riskerar att ha en negativ upplevelse beroende på skärmläsare. (WCAG 1.3.1 A
)
Externa länkar på klientens startsida kommunicerar inte att de öppnas i ny flik. Skärmläsare kan inte avgöra vad som skapas på sidan Skapa ny. Det saknas etikett för ”ta bort”-funktion för valda filter vilket försvårar för skärmläsare. Det förekommer icke-beskrivande länkar i sidfoten. (WCAG 1.4.1 A,
WCAG 2.4.4 A)
Scroll i sidled förekommer på mindre skärmar/enheter på följande sidor: Hjälp, Skapa ny, I formulär tillhörande de olika entiteterna. (WCAG 1.4.10 AA)
Tangentbordsnavigering tappar fokus i dialogrutor. Det går inte att tangentbordsnavigera i verktygspalettens. Det går inte att tangentbordsnavigera till Visa fler i korten. Det går inte att flagga poster med hjälp av tangentbordet. Funktionaliteten går att nå med hjälp av muspekare. (WCAG 1.3.2 A,
WCAG 1.4.13 AA
, WCAG 2.1.1 A,
WCAG 2.1.2 A,
WCAG 2.4.3 A,
WCAG 4.1.2 A)
Vid textförstoring till 200 % riskerar följande information och funktionalitet bli otillgänglig. Information som förekommer i chip. Inmatningsfält i formulär. Ikoner och text riskerar att krocka i formulär. Längre textstycken i formulär. (WCAG 1.4.4 AA)
Det är inte möjligt att hoppa över navigation och filterinställningar vid tangentbordsnavigering. (WCAG 2.4.1 A)
Korten på startsidan saknar rubriker. Hjälpsidornas rubriker blir skymda bakom sökfunktionen då ankarlänkarna används. (WCAG 2.4.6 AA)
Med skärmläsare så går det inte att utröna vad nummerindikatorn som visas i samband med länken Katalogvård avser. (WCAG 2.5.3 A)
Libris katalogisering är inte anpassad för flerspråkighet. (WCAG 3.1.1 A,
WCAG 3.1.2 AA,
EN 301 549
)
Funktionaliteten för att lägga till egenskaper har i formuläret olika utförande. (WCAG 3.2.3 AA)
Det förekommer val vid redigering av formulär som tjänsten inte längre stödjer. När dessa val sker informeras inte användaren om felaktigheten. (WCAG 3.3.1 A)
Klienten följer inte html-standard då samma ID förekommer flera gånger i formulär. Detta riskerar även att skapa problem för skärmläsare. (WCAG 4.1.1 A)
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har genomfört interna tester av Libris katalogisering.
Senaste bedömningen gjordes den 2020-04-21.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2020-09-08. -
Libris login
Libris login
ger behörighet att katalogisera i Libris katalogisering.
Lagen är inte tillämplig på digital service som utgörs av innehåll på tjänster som endast är tillgängliga för slutna grupper fram till dess att sådana webbplatser genomgår en omfattande översyn.
-
Libris uppsök
Libris uppsök
samlar in och visar upp metadata om examensarbeten och uppsatser från de svenska lärosätena.
KB planerar att utveckla ett nytt gränssnitt för söktjänsten. En tidsplan för detta finns ännu inte, men då dagens gränssnitt är obsolet och utdaterad är KB medvetna om att detta behöver göras. Det är enligt Kungliga biblioteketes uppfattning oskäligt betungande att tillgängliggöra webbplatsen i dess nuvarande skick. De uppskattade kostnaderna för anpassningar står inte proportion till nyttan för användaren på grund av planerat arbete med nytt gränssnitt.
-
Libris webbsök
Libris webbsök
är de svenska bibliotekens gemensamma katalog och en nationell söktjänst. De registrerande biblioteken bidrar gemensamt till uppbyggnaden av innehållet genom Libris katalogisering.
LOPAC (Libris som lokal OPAC) är en lösning för biblioteken att visa sitt lokala bestånd direkt i Libris webbsök. LOPAC har ett starkt systemberoende till Libris webbsök.
Låntagarbeställningar möjliggör att alla som är registrerade låntagare på ett Librisbibliotek, kan beställa fjärrlån via webben. Gränssnittet för Låntagarbeställningar har ett starkt systemberoende till Libris webbsök.
KB planerar att utveckla ett nytt gränssnitt för söktjänsten. En tidsplan för detta finns ännu inte, men då dagens gränssnitt är obsolet och utdaterad är KB medvetna om att detta behöver göras. Det är enligt Kungliga biblioteketes uppfattning oskäligt betungande att tillgängliggöra webbplatsen i dess nuvarande skick. De uppskattade kostnaderna för anpassningar står inte proportion till nyttan för användaren på grund av planerat arbete med nytt gränssnitt.
-
Manuscripta
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är Manuscripta
delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister:
KB har under 2020 arbetat med tillgänglighetsanpassa Manuscripta med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
De delar som utgörs av reproduktioner av föremål från kulturarvssamlingar som inte kan göras fullständigt tillgängliga på grund av betydande hinder undantas från kravet på tillgänglighetsanpassning.
Länkar i brödtext urskiljs enbart med färg men är understrukna när muspekaren hålls över länken. (WCAG 1.4.1 A
)
Manuscripta är inte anpassad till svenskt teckenspråk, flerspråkighet eller till att återge innehållet i video. På tjänstens webbplats finns uppgifter om vart man kan vända sig för att ställa frågor eller be om hjälp. (EN 301 549
)
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har genomfört interna tester av Manuscripta.
Senaste bedömningen gjordes den 2020-09-21.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2020-09-21. -
Metadatabyrån
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är Metadatabyrån
delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
KB är medvetna om följande brister:
Metadatabyrån är en tjänst som har utvecklats under 2020. Vid lansering av tjänsten under september 2020 är följande brister kända.
Syntolkning eller separat manus till filmer erbjuds inte (WCAG 1.2.1 A
, WCAG 1.2.3 A
och WCAG 1.2.5 AA
).
Sidan Sökresultat saknar H1-rubrik. (WCAG 1.3.1 A
)
Metadatabyrån är inte anpassad för flerspråkighet. Metadatabyrån är inte anpassad till svenskt teckenspråk. Sökordsförslag fungerar för sidnamn och dokumentnamn men inte för textinnehåll. Som alternativ till sökning finns en rubrikmeny. (EN 301 549
)
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har dels gjort en självskattning (intern testning) av Metadatabyrån, dels har konsultföretaget som utvecklat Metadatabyrån testat.
Senaste bedömningen gjordes den 2020-09-08.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2020-10-02.
-
KB Namespace
KB Namespace
är en tjänst för de specifikationer och metadatascheman som gäller för leveranser av digitalt material till KB, t ex leverans av e-plikt.
För närvarande är KB Namespace inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. KB arbetar med att anpassa gränssnitt och PDF:er med ambitionen att uppfylla lagens krav. -
Nya Lundstedt Dagstidningar
Nya Lundstedt Dagstidningar
är en söktjänst med fakta om svenska dagstidningar från 1900 och framåt.
Nya Lundstedt har en stark systemkoppling till Kungliga biblioteketes lokala katalog Regina. KB planerar att ersätta Regina och det är enligt KB:s uppfattning oskäligt betungande att tillgängliggöra webbplatsen i dess nuvarande skick. De uppskattade kostnaderna för anpassningar står inte proportion till nyttan för användaren på grund av kommande arbete med en ny lokal katalog.
-
Plåten
Katalogen Plåten
innehåller katalogkort till och med 1955.
Digital service som utgörs av reproduktioner av föremål från kulturarvssamlingar som inte kan göras fullständigt tillgängliga på grund av betydande hinder undantas från kravet på tillgänglighetsanpassning.
Enligt Kungliga biblioteketes uppfattning finns det betydande tekniska hinder att tillgänglighetsanpassa källmaterialet och materialet har därför inte tillgänglighetsanpassats. Eftersom källmaterialet på webbplatsen inte är tillgänglighetsanpassat anser Kungliga bibliotekets att det är oskäligt betungande anser Kungliga bibliotekets att det är oskäligt betungande att tillgängliggöra de delar på webbplatsen som inte är reproduktioner av kulturarvsföremål. De uppskattade kostnaderna för detta inte står inte proportion till nyttan för användaren i och med att källmaterialet inte är tillgänglighetsanpassat.
-
Regina
Regina
är KB:s katalog och söktjänst för främst textbaserade medier. I katalogen finns information om de böcker, dagstidningar, tidskrifter, affischer samt det vardagstryck som finns på KB. Dessutom ingår många av de e-tidskrifter KB prenumererar på, samt utvalda resurser med öppen tillgång (Open Access).
För närvarande är Regina förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Läs Reginas Accessibility Statement
i sin helhet på tjänsteleverantörens sida.
-
Stilguide
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är Kungliga bibliotekets stilguide
delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister:
KB har under 2020-21 arbetat med tillgänglighetsanpassa Stilguiden med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
Kommentarer som förekommer i kodrutor uppfyller inte kontrastkraven. (WCAG 1.4.11
)
Vid textförstoring till 200 % riskerar information bli otillgänglig. Exempelvis kan det förekomma överlappande text mellan meny och innehåll. (WCAG 1.4.4 AA
)
Det förekommer att navigationen fastnar i sitt läge vilket resulterar i att aktiv länk skiljer sig gentemot innehållet. (WCAG 3.2.3 AA
)
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har genomfört interna tester av Stilguiden.
Senaste bedömningen gjordes den 2021-03-05.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2021-03-05. -
Suecia
Suecia
är KB:s söktjänst för Rudbecs Suecia Aniqua et Hodierna gravyrer.
Digital service som utgörs av reproduktioner av föremål från kulturarvssamlingar som inte kan göras fullständigt tillgängliga på grund av betydande hinder undantas från kravet på tillgänglighetsanpassning.
Enligt Kungliga biblioteketes uppfattning finns det betydande tekniska hinder att tillgänglighetsanpassa källmaterialet och materialet har därför inte tillgänglighetsanpassats. Eftersom källmaterialet på webbplatsen inte är tillgänglighetsanpassat anser Kungliga bibliotekets att det är oskäligt betungande att tillgängliggöra de delar på webbplatsen som inte är reproduktioner av kulturarvsföremål. De uppskattade kostnaderna för detta inte står inte proportion till nyttan för användaren i och med att källmaterialet inte är tillgänglighetsanpassat.
-
Svenska dagstidningar
Svenska dagstidningar
visar digitaliserade svenska dagstidningar från 1600-talet och framåt.
Digital service som utgörs av reproduktioner av föremål från kulturarvssamlingar som inte kan göras fullständigt tillgängliga på grund av betydande hinder undantas från kravet på tillgänglighetsanpassning.
Enligt Kungliga biblioteketes uppfattning finns det betydande tekniska hinder att tillgänglighetsanpassa källmaterialet och materialet har därför inte tillgänglighetsanpassats. Eftersom källmaterialet på webbplatsen inte är tillgänglighetsanpassat anser Kungliga bibliotekets att det är oskäligt betungande att tillgängliggöra de delar på webbplatsen som inte är reproduktioner av kulturarvsföremål. De uppskattade kostnaderna för detta står inte proportion till nyttan för användaren i och med att källmaterialet inte är tillgänglighetsanpassat.
-
Svensk historisk bibliografi
Svensk historisk bibliografi
är en ämnesbibliografi över svensk historia med hänvisningar till monografier, avhandlingar, uppsatser, recensioner, artiklar i dagstidningar och annat material som rör Sveriges historia.
Svensk historisk bibliografi har en stark systemkoppling till Kungliga biblioteketes lokala katalog Regina. KB planerar att ersätta Regina och det är enligt Kungliga biblioteketes uppfattning oskäligt betungande att tillgängliggöra webbplatsen i dess nuvarande skick. De uppskattade kostnaderna för anpassningar står inte proportion till nyttan för användaren på grund av kommande arbete med en ny lokal katalog.
-
Svensk mediedatabas
Svensk mediedatabas är KB:s söktjänst för KBs audiovisuella samlingar.
KB planerar att utveckla ett nytt gränssnitt för söktjänsten. En tidsplan för detta finns ännu inte, men då dagens gränssnitt är utdaterad är KB medvetna om att detta behöver göras. Det är enligt Kungliga bibliotekets uppfattning oskäligt betungande att tillgängliggöra webbplatsen i dess nuvarande skick. De uppskattade kostnaderna för anpassningar står inte proportion till nyttan för användaren på grund av planerat arbete med nytt gränssnitt.
-
Swepub analys
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är Swepub analys
delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister:
KB har under 2020 arbetat med tillgänglighetsanpassa Swepub analys med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
Ikonerna för att expandera och rensa har inte tillräcklig kontrast. Ikonerna är inte avgörande för att man ska kunna använda komponenten, utan finns för tydlighet. Det innebär att samma funktionalitet återfinns genom att klicka direkt i inmatningsfältet för att expandera/rensa. (WCAG 1.1.1 A
, WCAG 2.5.3 A)
Rullgardinslista för Organisation, Forskningsämne och Outputtyp saknar vissa ARIA-attribut som krävs för skärmläsare. (WCAG 4.1.2 A)
Tabellerna för förhandsgranskning kräver i vissa fall scroll i sidled. För att undvika detta kan användare välja att visa färre fält i förhandsgranskningen och med det undvika en bred tabell. (WCAG 1.4.10 AA
)
Vissa felkoder och felmeddelanden förekommer på engelska. (WCAG 3.1.2 AA
)
Swepub är inte anpassad för flerspråkighet. (WCAG 3.1.1 A
, WCAG 3.1.2 AA
, EN 301 549
)
Vid förstoring av text till 200% i webbläsaren Microsoft Internet Explorer 11 riskerar viss text i vyn Datastatus att krocka. Detta gäller även för text i tabellen i vyn Databearbetning. En alternativ väg för båda vyer är att antingen zooma direkt i webbläsaren, eller använda en annan webbläsare. (WCAG 1.4.4 AA
)
Vid ökat teckenavstånd för vyn Datastatus förekommer det att etiketter till diagrammen (vid hover) inte får plats och därmed döljs. En alternativ väg är att navigera genom med hjälp av listan som tillhör visualiseringen. (WCAG 1.4.12 AA
)
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har genomfört interna tester av Swepub Bibliometri, Databearbetning, Ämnesklassificering och Datastatus.
Senaste bedömningen gjordes den 2021-01-14.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2021-01-14. -
Swepub sök
Swepub sök
samlar metadata över forskningspublikationer från svenska lärosäten i form av vetenskapliga artiklar, böcker, avhandlingar, konferensbidrag, bokkapitel, rapporter, konstnärliga arbeten med mera.
KB planerar att utveckla ett nytt gränssnitt för söktjänsten. En tidsplan för detta finns ännu inte, men då dagens gränssnitt är obsolet och utdaterad är KB medvetna om att detta behöver göras. Det är enligt Kungliga biblioteketes uppfattning oskäligt betungande att tillgängliggöra webbplatsen i dess nuvarande skick. De uppskattade kostnaderna för anpassningar står inte proportion till nyttan för användaren på grund av planerat arbete med nytt gränssnitt.
-
URN Server
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är KB URN Resolver
delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister:
KB har under 2020 arbetat med tillgänglighetsanpassa KB URN Resolver med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
KB URN Resolver sidor har inte unika beskrivande sidtitlar. (WCAG 2.4.2 A
)
KB URN Resolver enkät är inte anpassad till svenskt teckenspråk. KB URN Resolver enkät är inte anpassad för flerspråkighet. (EN 301 549
)
Formuläret URN. Ansökan för undernamnrymder
är inte anpassat enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har genomfört interna tester av KB URN Resolver.
Senaste bedömningen gjordes den 2020-04-14.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2020-09-01. -
Uppladdning
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
För närvarande är Uppladdning
delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
KB är medvetna om följande brister:
KB har under 2020 arbetat med att tillgänglighetsanpassa Uppladdning med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. Då vissa brister är väldigt resurskrävande har samtliga punkter tyvärr inte kunnat åtgärdas.
Vissa tabeller måste scrollas horisontellt. (WCAG 1.4.10 AA
)
Uppladdning är inte anpassad till flerspråkighet eller till att återge innehållet i video. På tjänstens webbplats finns uppgifter om vart man kan vända sig för att ställa frågor eller be om hjälp. (EN 301 549
)
Hur har KB testat webbplatsen?
KB har genomfört interna tester av Uppladdning.
Senaste bedömningen gjordes den 2020-06-10.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2020-09-03. -
Ändringsmeddelanden CXZ
Sändlistan CXZ
är till för att katalogisatörer vid bibliotek som katalogiserar i Libris för att katalogisatörerna ska kunna meddela varandra om ändringar i bibliografiska poster.
Lagen är inte tillämplig på digital service som utgörs av innehåll på tjänster som endast är tillgängliga för slutna grupper fram till dess att sådana webbplatser genomgår en omfattande översyn.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av KB:s webbplatser och tjänster?
Om du behöver innehåll från KB:s system eller tjänster som inte är tillgängligt för dig, kan du meddela oss via formuläret nedan. Vi kommer då att försöka ordna ett tillgängligt alternativ till digital service som du har rätt till. Det kan till exempel handla om vägledning via telefon.
Svarstiden är normalt 5 dagar.
Rapportera brister i tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra den digitala tillgängligheten. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du meddela oss via formuläret nedan så att vi får veta att problemet finns.
Kontakta oss om tillgänglighet
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) och påtala det.