Så hämtar KB in synpunkter kring Libris sök
Utvecklingen av den nya söktjänsten för Libris väcker mycket intresse. Hur inkluderar KB användare i utvecklingsarbetet?

Öppet för synpunkter! Foto: Anna Guldager/KB
Libris webbsök, libris.kb.se Länk till annan webbplats., är en mycket omtyckt och välanvänd tjänst som idag har över 10.000 unika besökare dagligen. När Kungliga biblioteket nu arbetar med en ersättare så finns det alltså ett stort antal användare att inkludera i utvecklingen.
Så inkluderas användarna
KB har valt att gå ut med en betatjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som byggs ut allteftersom nya funktioner utvecklas. På detta sätt kan flera komma med synpunkter på söktjänsten under tiden den utvecklas. Synpunkter kan lämnas genom antingen ett formulär
Länk till annan webbplats. som går att nå via själva betatjänsen eller via mejl till Libris kundservice.
Initialt har vi främst gått ut med information om betatjänsten till de olika Librisbiblioteken. Detta eftersom söktjänsten på många bibliotek både används som ett arbetsverktyg och vid förmedling av kunskap och samlingar till biblioteksanvändare. När vi kommit längre i arbetet med betatjänsten och lagt till ytterligare nödvändiga funktioner kommer vi även att presentera den för slutanvändare. Främst genom att länka till den från dagens webbsök och uppmana användare att testa den.
Mängder av dataunderlag
Eftersom Libris webbsök är en så välanvänd tjänst, finns det mängder av dataunderlag att ta del av. Både genom loggning av tjänsten, webbstatistik, tidigare användarundersökningar samt över 1600 svar från den enkät som vi genomförde i maj 2023. Utöver dessa svar och de synpunkter som kommer via betatjänsten har vi även intervjuat intressenter, biblioteksanställda och slutanvändare. På Librisdagen 2024 höll vi både en presentation och flertal workshoppar för att få idéer kring nutida och framtida behov. Vi har även hållit i presentationer och fört dialog om utvecklingen på olika forum, till exempel på Libris användargrupp katalogisering och en nätverksträff anordnad av Regionbibliotek Stockholm.
Testning
Utöver betatjänsten som finns öppen för alla för testning har vi gjort tester både tillsammans med KB:s personal och med slutanvändare. Detta har skett genom att kontakta enskilda personer eller genom att fråga besökare på KB. I och med att funktionerna i betatjänsten blir flera kommer vi även att utöka testerna till många flera personer bestående av biblioteksanställda, forskare, studenter och privatpersoner.
Har du synpunkter eller önskemål avseende hur vi arbetar med inkluderingen av användare? Hör av dig till Libris kundservice!
Vill du ha fler nyheter från KB?
Under Prenumerera på Nytt från KB kan du välja de områden som intresserar dig. Du kan också följa oss på Linkedin Länk till annan webbplats..