fullskärmsbild

Krig till salu

Uttrycket ”mördande reklam” ges en helt ny innebörd bland KB:s samlingar av propagandaaffischer. Här delar reaktionärer utrymme med revolutionärer i ett och samma syfte – att motivera till strid.

Och strid är bara förnamnet. Bland affischerna, som kom till KB som en donation från skriftställaren Jan Myrdal och konstnären Gun Kessle, utkämpas också ett informationskrig på föreställningarnas slagfält. Här används samma mekanismer som vid all typ av reklam, med den skillnaden att det är värderingar och krig som säljs i stället för vitvaror och bilar.

 

Samklangen mellan visuella uttryck och vassa texter skapar en retorik som ska väcka precis rätt känslor hos konsumenten; i det här fallet den befolkning som ska övertygas om att stridens sak är den enda rätta. Den som har en mer cynisk eller misstänksam inställning till reklamvärlden kan här få vatten under sin kvarn – fantasin verkar helt enkelt gränslös när bilden av fienden ska säljas in.

 

Ingen bild är grov nog, ingen brottsbeskyllning är tabu: från fransmän som inte ser efter sina egna barn till tyska soldater som kidnappar småflickor. Svartmålandet och de tidstypiska överdrifterna återspeglas i kollektionen, där du kan se både förlöjligande och svartmålande av fienden såväl som heroism och omtänksamhet från de egna leden.

 

Allt i syfte att väcka en vrede som berättigar aggressiva anfall, frentetiskt försvar och vidriga våldsdåd.

Propaganda-affisch från USA under första världskriget. Affischen, som uppmanar till att köpa krigsobligationer, syftar till "the Rape of Belgium" (ungefär "våldtäkten av Belgien"), där tyska soldater begick åtskilliga krigsbrott. På bilden ses en tysk soldat röva bort en ung flicka medan det som kan antas vara hennes by brinner i bakgrunden.
Upphov
Ellsworth Young
År
1918
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
"Skrattar bäst som skrattar sist" är budskapet på denna italienska (?) propagandaaffisch.
Upphov
Dante Coscia
År
1944
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Libris
Le Roi des Porcs, eller "Kungarna av grisar", föreställer en karikatyr av författaren Émile Zola (1840-1902). Han sitter på en hög av sina noveller samtidigt som han målar Frankrike med 'Internationell skit'. Karikatyren är en motreaktion på Zolas berömda öppna brev "J'accuse", som tog ställning för den judiske officeren Alfred Dreyfus som blivit dömd för högförräderi.
Upphov
Victor Lenepveu
År
1899
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
"Hunnens märke – släck det med frihetsobligationer". Krigspropaganda från USA under första världskriget. "Hunner" var ett skällsord som användes om tyskarna.
Upphov
James Allen St. John
År
1918
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
"De ska inte passera!" Så kan man översätta titeln på denna franska affisch. Texten på affischen uppmanar den franska befolkningen att hålla sig "starka och sluga", precis som soldaten vid första världskrigets frontlinje och att de ska akta sig för "the Boche" (Tysken).
Upphov
Maurice Neumont
År
1918
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
"Ge ditt guld till Frankrike: guldet kämpar för seger", är budskapet på denna franska krigsobligationsaffisch. På bilden syns en tysk soldat som blir i det närmsta krossad av ett guldmynt, som har en relief av en aggressiv fransk tupp.
Upphov
Abel Faivre
År
1915
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
"För den större saken". Affisch föreställandes en fransk soldat som stryper den kejserliga tyska örnen i Der Reichsadler (en tysk heraldisk symbol).
Upphov
Marcel Falter
År
1917
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
"Belgerna är hungriga". Reklam för ett belgiskt konstlotteri, där varje lott ger en möjlighet att vinna en eller fler souvenirer. Vissa av souvenirerna är tillverkade av belgarna själva.
Upphov
Théophile Alexandre Steinlen
År
1915
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
Både tysken och tuberkulosen måste besegras! I denna franska affisch från första världskriget försöker man slå två flugor i en smäll genom att bunta ihop pest och kolera (tyskar och tuberkulos). Okänd illustratör.
År
1917
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
"Övergivna befolkning, sätt ert hopp till den tyske soldaten!". Tysk propaganda-affisch från andra världskriget, som syftar till att vända den franska befolkningen mot sin egen armé. På bilden ses en tysk soldat bära ett franskt barn medan han håller två andra i handen.
Upphov
Teo Matejko
År
1940
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
"Att vara tyst är att tjäna". I likhet med Bertil Almqvists "en svensk tiger" under det som kallades för Vaktsamhetskampanjen, så var den egna befolkningens tystnad ett viktigt strategiskt inslag i krigsföringen.
Upphov
Georges Lang
År
1940
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
"Ett enat Europa mot Bolsjevismen" är budskapet på denna affisch från andra världskriget. Upphov okänt.
År
1941
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
Slaget vid Mers-el-Kébir är namnet på det sjöslag där brittiska Royal Navy sänkte ett flertal franska skepp, för att undvika att de skulle falla i Nazi-tysklands ägo. På affischen syns ett mindre smickrande porträtt av Winston Churchill, som leendes med en cigarr i mun ser ner över många soldaters gravar medan brinnande skepp sjunker längs med strandkanten. Okänt upphov.
År
1940
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
Propagandaaffisch från andra världskriget som uppmanar franska arbetare att flytta till Tyskland. En ungefärlig översättning skulle kunna vara "Kom och jobba i Tyskland om du vill tjäna mer. För mer information: kontakta en Feld- eller Kreiskommandatur".
Upphov
André Deran
År
1942
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
"Jag håller mina löften, precis som jag håller andras". Affischen anspelar på två saker: dels på arbetarrörelsens dag, men även om att hålla "löftet" om den så kallade Vichyregimen, som bildades efter den tyska invasionen i juni 1940.
Upphov
Roland Coudon
År
1941
Hitta i KB:s samlingar
Katalogpost i Regina
KOLLEKTIONEN