Klemming och Strindberg – en besjälad duo
En legendarisk överbibliotekarie möter en ung amanuens med ett delat intresse för mystik och andevärldar. Resten är historia – och en lång rad anekdoter med övernaturliga dimensioner.

Gustaf Edvard Klemming avporträtterad av August Strindberg 1880. Signum: HS Vf 196 d
Chefen och amanuensen
Vi har tidigare berättat om KB:s legendariska överbibliotekarie Gustaf Edvard Klemming (1823–1893) här på samlingsbloggen. Något vi inte hann fördjupa oss i då var att Klemmings långa bana på KB under åtta år kom att korsas med en annan legend. I slutet av 1874 anställde Klemming en 25-årig man vid namn August Strindberg (1849–1912). Ett namn som för eftervärlden har en helt annan klang, men som vid denna tid symboliserade en avhoppad Uppsalastudent. Men Klemming såg uppenbarligen någonting hos Strindberg, och såg till att han fick den dispens som krävdes för att få anställning på KB, som då låg i slottet, trots att han saknade en avslutad akademisk examen.
Flera källor har framhållit att Strindberg av sina samtida kamrater betraktades som chefens särskilde gunstling, och respekten verkar ha varit ömsesidig.
Klemming hör till de få personer som Strindberg, med tiden (ö)känd för sin giftiga penna, aldrig riktade något skarpt angrepp mot – även om porträttet han målade av sin chef omkring 1880 (högst upp i inlägget) nog snarast har karaktären av en karikatyr än en hyllning.
Oavsett syftet ska Strindberg ha blivit besviken över Klemmings reaktion på porträttet:
Usch, hu så hemskt

August Strindberg fotograferad av G. W. Brunstedt 1875, året efter han anställdes på KB. Signum: HS Sg Kartong 3
Kanske bidrog den förhållandevis varma relationen herrarna emellan till att Strindberg stannade hela åtta år på tjänsten, som blev hans enda mer varaktiga befattning i det allmännas tjänst och en merit han ofta hänvisade till under sin fortsatta karriär. Arbetsuppgifterna omfattade bland annat olika sorters ”servis” för utlåning och tillhandahållande, kontroll av pliktleveranser, sortering av småtryck och katalogskrivning.
Strindbergs år på KB sammanföll inte bara med en dynamisk och omskriven tid, då verksamheten och samlingarna expanderade och biblioteket flyttade från den trånga och kalla flygeln i Stockholms slott till den nya och mer ändamålsenliga byggnaden i Humlegården. De sammanföll också med några hälsomässigt tunga år för Klemming, som redan i tidig medelålder var sjuklig och förberedde sig för sin bortgång från jordelivet. Särskilt illa däran verkar han ha varit 1875, då han enligt sina egna ord intill fotografiet nedan genomled den ”svåraste sjukdomstiden då jag ansågs vara lifsdömd".

Signum: KoB Alb. 964 Fol.
Andarna i det gamla och nya KB
Klemmings excentricitet och fysiska uppenbarelse var omtalad redan under hans livstid och han var enligt sitt barnbarn ”i hög grad en man, som ville omgiva sig med mystik”. Han besatt därtill ”en ganska stor portion humor och var fullt medveten om sin originalitet”.
Även den unge Strindberg verkar ha velat omgiva sig med mystik, åtminstone baserat på ett par anekdoter från hans tid i slottsflygeln. Författaren Eugène Fahlstedt har berättat att Strindberg tog med sina kamrater till biblioteket för att läsa ”i djefvuls bibeln” (det vill säga Codex Gigas) i skenet ”af svafvellågor”. Även biblioteksmannen Robert Geete har berättat om hur Strindberg nattetid öppnade biblioteket med egna nycklar och avslutade en rundtur i biblioteket med att långsamt vända blad efter blad i den ”vördnardsvärda urkunden” och till slut utbrista med värme:
hör du andeviskningarna?

Eugène Fahlstedt fotograferad av August Roesler 1874. Signum: KoB Fa. 1

Robert Geete fotograferad av Henri Osti 1871. Signum: KoB Fa. 7
Omtalat är även det fylleslag Strindberg och några andra unga tjänstemän ställde till med i biblioteket 1877, ”då de blevo så ystra, att de kastade ned möbler från läktaren ned i salen”. En händelse Strindberg betecknade som ett ”avsked från andarna i det gamla KB”. Och andarna lär ha varit många i just det gamla KB, där särskilt en anekdot överlevt, gällande en vaktmästare som blev vettskrämd och fick föras till dårhuset efter att ha somnat och blivit instängd i bibliotekets stora sal. När han vaknade trodde han sig se böcker stiga ner från hyllorna och sväva omkring i en virvlande ringdans runt Codex Gigas, som själv trädde in i dansen.
Det vi faktiskt vet är att Klemming sysslade mycket med religiös litteratur och att framför allt Emanuel Swedenborgs skrifter tycks ha föranlett mycket spekulerande rörande övernaturliga fenomen i allmänhet och andevärlden i synnerhet. Den unge Strindberg överhörde redan i slottet många sådana samtal mellan Klemming och prästen/historikern Anders Fryxell och betygade i efterhand att detta var av stor betydelse för honom.

Klemming samtalande med Anders Fryxell (kanske om Swedenborg?) i nya KB:s läsesal 1878. Detalj av större träsnitt. Signum: KoB Sv. Uts. Sthlm, Östermalm A.71
Seanser, borddanser och psykografer
Men det stannade inte vid samtal. Klemming trodde fast på ett liv efter detta och funderade mycket på möjligheten att komma i förbindelse med de avlidnas andar – ett intresse han delvis delade med Strindberg. De båda herrarna uppges ha ägnat sig åt olika typer av andeframkallning, både i och utanför KB:s lokaler. Och här blev andra anställda involverade i verksamheten.
En renskriverska som var anställd i biblioteket användes tidvis som medium av både Klemming och Strindberg och flera av experimenten utfördes med hjälp av en italiensk vaktmästare vid namn C. A. Pisani, som ofta var behjälplig med tekniska förberedelser inför Klemmings spiritistiska experiment. Ett av de vanligare experimenten var borddans, ett fenomen vi skrivit om i ett tidigare blogginlägg. Under kvällar och nätter sägs Pisani ha bistått med en ”ovanlig kraft vid flyttning av tunga möbler på ett häpnadsväckande sätt.”
Utanför KB utförde Klemming spiritistiska experiment på Beridarebansgatan 21, ett hus hans far hade ägt som nu ägdes av hans äldsta bror Carl.
Här bodde Klemmings två systrar i en våning som tidigare hade bebotts av poeten Anna Maria Lenngren, vars ande syskontrion försökte få kontakt med.
Enligt uppgift ska det finnas fullständiga protokoll från de seanser som hölls i våningen, och deltagarna kan nog förmodats ha blivit särskilt inspirerade den gång de enligt egen utsago fick påtagliga utslag av en så kallad psykograf (ett arrangemang för att ta emot skriftliga meddelanden från andar, till exempel ”det vandrande glaset”).

Strindbergs manuskript till "Medium utan att veta det". Signum: HS Sg A Börjesson 4:56
Kollegor på andra sidan
Trots att de tillbringade relativt få år i varandras närhet tycks Klemming ha haft en långvarig påverkan på Strindberg och hans tankevärld. I Strindbergs författarskap spökar han definitivt, både före och efter sin död.
Genvägar (som först trycktes i den tyska översättningen Schleichwege 1887 och omabetades till "En häxa", publicerad 1890 i Svenska öden och äventyr Länk till annan webbplats.) kom ut då Klemming fortfarande var i livet. Här hittar vi inte bara karaktärerna Billgren (Strindberg) och riksantikvarien (Klemming) – deras gemensamma medium på KB, renskriverskan, är i denna ”spiritistroman” förevigad som hjältinnan Tekla.
En blå bok kom ut i fyra delar under åren 1907–1912. Verket innehåller 650 numrerade uppsatser av Strindberg, delvis influerade av Swedenborg, och några av dem involverar Klemming. I nr 55, "Medium utan att veta det" Länk till annan webbplats., beskriver Strindberg hur han i biblioteksarbetet blev använd som Klemmings medium:
Han var spiritist och Swedenborgare, men jag var materialist och det visste han [---] Men hur jag kämpade, kom jag under hans inflytande och blev hans medium. [---] jag opererade på egen hand, dock omedvetet.

Litografi föreställande Anna Maria Lenngren. Signum: KoB Sn. 1
I nr 56 "Gengångare" Länk till annan webbplats. beskriver Strindberg hur han tyckte sig stå ”i rapport” med den då avlidne Klemming:

Strindbergs manuskript till "Gengångare". Signum: HS Sg A Börjesson 4:56
Jag fann vissa spjuveraktiga drag, som påminde om honom; och en natt minns jag, att jag frågade ut i mörkret: ”Är det x x x?” [---] Jag fick intet svar, men intrycket kvarstod; [---] alldeles som i livstiden, då han översåg med mina lymmelaktigheter.
I nr 57 ”Återseende i klostret” Länk till annan webbplats. är Strindberg på besök i ett kloster, där han letar efter en dagbok tillhörande munken Ansgar, vars öde han och Klemming tidigare efterforskat tillsammans. Han tycker sig nu finna tecken på att Klemming lett honom rätt, bland annat då han hittar dennes oefterhärmliga handstil i en bok medeltidshymner som Klemming utgivit
Länk till annan webbplats..
jag
undrade om munken kunnat mediumnatiskt återgiva
deri avlidnes piktur, [---]
som om den
avlidne lett mig hit till klostret för att få språka om Ansgarii dagbok

Strindbergs manuskript till "Återseende i klostret". Signum: HS Sg A Börjesson 4:57
Strindberg går igen
Liksom Klemming spökade för Strindberg sägs den sistnämnde ha spökat för sina efterkommande kollegor, åtminstone enligt en historia som Willers återberättar. En av 1960-talets åldermän anställdes på KB som 15-åring 1913 – året efter Strindbergs bortgång. De äldre kamraterna brukade då skrämma honom med historier om ett speciellt rum, där Strindberg sades gå igen. Några av dem visste dessutom, genom vittnesmål från de som i sin tur var med på Strindbergs tid, att det var i detta rum Strindberg hade gjort sina spiritistiska försök med det medium som även Klemming anlitade.

Det hemsökta (?) rummet
Vi vet inte vilka krafter som är i farten när dagens KB-anställda plötsligt lyckas förstå, tyda eller hitta sådant som övergår vårt förstånd men vi vet däremot att 1800-talet fortfarande präglar oss som jobbar på KB idag. Vi jobbar omgivna av spåren från våra forna kollegor, som gjorde avtryck i både samlingar, register och i byggnaden – men kanske även i dimensioner vi bara kan ana? Men dagens medarbetare är nog mindre benägna att hemfalla åt övernaturliga förklaringar i vardagen.
Annat var det på 1800-talet då spiritismen trendade i Stockholm, något idéhistorikern Julia Falk skrivit om i sin avhandling En andlig terra incognita. Spritismen i det sena 1800-talets Stockholm Länk till annan webbplats., som hon berättar mer om i KB:s hörsal den 23 april – missa inte det!
Skribent Ulrika Strömquist