fullskärmsbild

Reklamfilm – med humor och husmoder

KB har en fin samling av tryckta budskap, som även finns digitaliserade. Men hos oss finns också reklamfilm, som började visas under 1910-talet på svenska biografer innan spelfilmen drog igång.

Reklam för deodoranten Tejk. Grafisk bild i blå och vita färger av deon. Rubrikn lyder: Om alla använde Tejjk deodorant så skulle det vara ännu trevligare att ta T-banan.

Reklamaffisch för deodoranten Tejk. Bild: Spårvägsmuseet.

Reklam har till och med namngivit en hel genre av tv-serier. De serier som visades i följetong under dagtid i 1940-talets USA på tv-apparaterna i hemmet var riktade till hemmafruarna. Därför satsade tvålföretag på att marknadsföra sina produkter under dessa reklampauser. Därmed myntades begreppet ”soap opera”, på svenska såpopera, ett uttryck vi använder än idag.

Reklamaffisch för Maletta. Reklamen riktar sig till män som ska köpa den till sina fruar som alla vill ha en luktfri malsäkring, för att fira att det är skottår. Grafisk affisch med fyra kvinnor i förkläden som sträcker sig efter en stor Maletta. Hjärtan i bakgrunden.

Reklamaffisch för Maletta. Bild: Spårvägsmuseet.

Reklamen i Sverige

I Sverige var det biograferna som stod för marknadsföringen av hushållsprodukter, skönhetsprodukter och inredningsdetaljer. Eftersom reklam inte skulle visas på den monopolstyrda och statsägda Radiotjänsts kanaler, kunde hemmafruarna bänka sig i biosalongen under till exempel en shoppingtur. Då dessa husmorsfilmer, som de kallades, var gratis kunde åskådarna snabbt hoppa in och informera sig om det senaste på marknaden.

Husmorsfilmerna producerades mellan 1952 och 1976. De var populära och hade allt mellan 300 000 och 500 000 åskådare årligen.

Det var först på 1990-talet som flera kommersiella tv-kanaler sände reklam med syfte att vara den primära inkomstkällan.

Många av dessa filmer har kända ansikten och vissa av dem kräver en skämskudde och/eller ett gapskratt. Vi kan definitivt se hur den nakna kroppen används i marknadsföringen, framför allt mellan 1970- och 1990-talet, och hur könsrollerna tydligt träder fram.

Gevaliareklam med Lill-Babs. Grafisk ansiktsbild där hon håller en kaffekopp mot munnen och håller upp ett finger. Gul bakgrund. Texten lyder: Gevalia för varje smak. Gevalia ger kaffeglädje!

Reklamaffisch för Gevalia. Bild: Spårvägsmuseet.

Humorn spelar stor roll

Igenkänning och skratt tar stor plats, och kända regissörer och producenter står bakom många – om inte de flesta – reklamfilmer som visades fram till 2000-talet. Även om syftet med dessa ”kortfilmer” är att sälja, är de en konstform. Precis som de tryckta affischerna som vi dekorerar våra hem med, har de en charm och är välarbetade. Ett gott skratt ska ju förlänga livet, så min rekommendation är att besöka filmarkivet.selänk till annan webbplats och botanisera runt i dessa retroreklamer.

TAGGAR