Foto: Per & Per/KB

Digitala böcker – för ökad likvärdighet

Sedan våren 2025 arbetar KB med regeringsuppdraget om att utveckla en gemensam standard för utlån av digitala böcker som kan användas av alla folkbibliotek. Arbetet går nu in i en mer intensiv fas där alla berörda aktörer behöver engagera sig. På den här sidan kan du ta del av uppdraget och det planerade arbetet. Sidan kommer att uppdateras under uppdragets gång.

KB fick i april 2025 regeringsuppdraget att arbeta för framtagandet av gemensamma krav och en gemensam standard för en tjänst för utlån av både e-böcker och e-ljudböcker som kan användas av folkbiblioteken. Syftet är att skapa en ökad likvärdighet för folkbibliotekens utlån av digitala böcker och att underlätta administrationen av sådana lån. I uppdraget ingår också att se över och samla nuvarande nationella digitala boktjänster för bibliotekslagens prioriterade målgrupper. Uppdraget ska slutredovisas den 1 december 2026.

KB arbetar med uppdraget utifrån två övergripande spår:

  • Gemensamma krav och standard för en utlåningstjänst för digitala böcker.
  • Översyn av nuvarande nationella digitala boktjänster för prioriterade målgrupper.

En av förutsättningarna är att uppdraget inte får påverka den kommunala självstyrelsen. KB ska även särskilt ta i beaktande den digitala bibliotekstjänsten Legimus Länk till annan webbplats., som tillhandahålls av Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) Länk till annan webbplats..

Vad är en gemensam standard?

I uppdraget används begreppen ”gemensamma krav” och ”gemensam standard”.

KB ser en standard som en gemensam överenskommelse om att arbeta på liknande sätt. Syftet kan exempelvis vara att underlätta administration, öka konkurrensen mellan leverantörer, eller göra bibliotekens tjänster för digitala böcker mer ändamålsenliga för användarna. En standard kan begränsa den lokala möjligheten att utforma en tjänst efter sina egna krav och önskemål, men gör det lättare för till exempel en leverantör att utforma tjänsten utifrån de gemensamma önskemålen.

Exempel på frågor som skulle kunna standardiseras är:

  • Gemensamma tekniska specifikationer för integration med Libris eller folkbibliotekens bibliotekssystem, att peka på i upphandlingar.
  • Standard för en process för urval av vilken litteratur som ska tillgängliggöras i en tjänst för digitala böcker.
  • Gemensam överenskommelse kring hur kostnader ska fördelas mellan kommuner när tjänster används utanför kommungränsen.
  • Utformningen av en gemensam teknisk plattform.
  • Gemensam metodutveckling för hur de digitala böckerna kan integreras i bibliotekens läsfrämjande arbete.

I kommande fas av arbetet med regeringsuppdraget kommer KB fokusera på att identifiera folkbibliotekens egna behov och önskemål av ökad nationell samhandling och utifrån det definiera möjliga målsättningar för gemensamma krav och gemensam standard vad gäller bibliotekens digitala böcker.

Samverkan krävs för en lösning

Ansvaret för utformningen av folkbiblioteksverksamheten, inklusive förmedlingen av digitala böcker, är kommunalt. Sveriges folkbibliotek betalade 2024 sammanlagt närmare 90 miljoner kronor för digitala medier, vilket till största delen är kostnaden för digitala böcker.

KB bedömer att det finns förutsättningar att ta fram en gemensam tjänst eller infrastruktur för folkbibliotekens utlån av digitala böcker. Ett sådant beslut kan dock inte enhälligt fattas av KB eller någon annan statlig instans. KB kommer att ta fram underlag och förslag, men beslut måste fattas av Sveriges kommuner. För denna del av uppdraget samverkar KB med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) Länk till annan webbplats..

De digitala dialogmöten som genomförs i början av december 2025 är en del av detta arbete.

Tillbakablick på arbetet för en gemensam tjänst för digitala utlån

Möjligheten att låna ut digitala böcker har funnits vid svenska folkbibliotek sedan 2001 och utlånen tog fart i början av 2010-talet. Då varje utlån av en digital bok innebär att biblioteken skall betala en ersättning ledde de ökade lånen till kostnader som var svåra att förutse och planera för. I samband med detta intensifierades också diskussioner om utvecklingen av en ”nationell” e-bokstjänst.

Parallellt har många regionala eller mellankommunala samarbeten kring digitala medier utvecklats och år 2025 ingår 63 procent av folkbiblioteken i något av de 23 kommunövergripande samarbeten som finns i Sverige.

Under arbetet med regeringsuppdraget om stärkt samverkan inom det allmänna biblioteksväsendet Länk till annan webbplats. fastslogs att en gemensam tjänst för digitala böcker var den högst prioriterade frågan av både folkbibliotek och regional biblioteksverksamhet. Nuvarande regeringsuppdrag är ett svar på det.

Pågående arbete: översyn av tjänster

För den del av uppdraget som handlar om att se över bibliotekens tjänster för prioriterade målgrupper arbetar KB och MTM tillsammans. Målet är att nyttja MTM:s tekniska infrastruktur som en bas för samtliga tjänster för prioriterade målgrupper som KB och MTM idag äger och driver. Myndigheterna bedömer att detta blir ändamålsenligt och kostnadseffektivt. Det första steget är att undersöka möjligheten att basera tjänsten Världens bibliotek, med böcker på de stora migrantspråken, på samma plattform som idag används för Legimus. Faller detta ut väl fortsätter arbetet med tjänsten Bläddra, med digitala böcker på de nationella minoritetsspråken. Arbetet med en teknisk och organisatorisk konsolidering av dessa tjänster kommer pågå under hela 2026.

Så jobbar de nordiska länderna

I uppdraget med att ta fram gemensamma krav och standard för utlån av digitala böcker tittar KB även på hur våra grannländer tagit sig an frågan.