fullskärmsbild

Allt hänger ihop

Välkommen till en tur bland KB:s affischer där ni får en musikhistorisk lektion på köpet. Närmare bestämt den svenska musikhistorien från 1960-talet, och så diverse kopplingar till höger och vänster. Häng med om ni kan!

Svart affisch med text i silver. Text: SUS Stockholms öppnaste night club

Stockholms musikställe under 60-talet

För det är inte helt enkelt att hänga med i svängarna när man ska förklara några av de olika svenska 60-talsbandens kopplingar till varandra, men vi gör ett försök. Ett försök som kan se lätt konspiratoriskt ut, för allt hänger verkligen ihop. Och som en liten pedagogisk hjälp ska vi använda oss av affischer från KB:s samlingar, affischer från den då heta musikscenen på Stockholms universitets studentkår. Platsen som 1968 blev centrum för den mytomspunna kårhusockupationen.

Även den legendariska nattklubben Filips på Regeringsgatan får här sin plats tillsammans med olika nedslag bland de digitaliserade dagstidningarna. Och så verkar alla vägar gå till ABBA. Många av banden ni kommer att läsa om finns på valfri stor strömningstjänst för musik, så sök gärna upp dem och lyssna under läsningen. Men nu kör vi igång med alla trådar som behöver redas ut och börjar på en ö.

Orange affisch med svart text. Text: samt klubbvåningsshake till Lea Riders

Lea Riders på storonsdag

Lea Riders

Lea Riders Group härstammade från Borgholm på Öland. Bandet släppte ett antal singlar mellan 1966 och 1968 och musiken kan beskrivas som skitig bluesinfluerad rock. 1968 fick de göra filmmusiken till Stefan Jarl och Jan Lindqvists film "Dom kallar oss mods", en kort tid därefter upplöstes bandet. Bandets sångare och ledare Hawkey Franzén deltog under hösten och vintern 1968–69 i den svenska uppsättningen av Hår (Hair), faktiskt den allra första uppsättningen i Europa. Lea Riders trummis Tommy ”Slim” Borgudd och basisten Bosse Häggström bildade senare jazzrockbandet Made in Sweden tillsammans med Georg ”Jojje” Wadenius.

Gulnat tidningsklipp, bild av män och kvinnor på scen utstyrda i hippieklädsel. Text: "Hår" på Scala BEDÖVANDE VITALITET.

"Hår" har premiär. Ur Dagens Nyheter 1968-09-21

Trummisen Borgudd skulle ett antal år senare köra Formel 1 i en bil som sponsrats av ABBA, men inte med pengar utan bara bandets logga klistrad på sidorna. Det fanns även uppgifter som hävdade att han deltagit på några inspelningar med bandet, men de kunde vi först inte bekräfta. Av ren nyfikenhet – som författarna av denna text har i riklig mängd – kontaktade vi ABBA-experten Carl Magnus Palm för att få klarhet, men inte heller han hade några belägg för de uppgifterna.

Vi gjorde oss redo att precis som Myth Busters avfärda det hela, men så dök det upp en artikel i Expressen där Borgudd bekräftade att han spelat tamburin på två av ABBA:s låtar. Vi går nu vidare från sidospåret men kan avslöja att ABBA återkommer i texten. Med i uppsättningen av Hår fanns även Bill Öhrström som tidigare varit sångare i rhythm and blues-bandet The Merrymen. Här har det blivit dags att introducera gitarristen i det bandet, Bo Hansson.

Hansson & Karlsson

När Merrymen splittrades 1966 köpte Bo Hansson en hammondorgel och började spela med jazztrummisen Janne Carlsson, senare mer känd som "Loffe". De bildade den experimentella instrumentalduon Hansson & Karlsson. Tillsammans med Bill Öhrström startade Janne Carlsson den psykedeliska nattklubben Filips, som existerade från augusti 1967 till januari 1968 och låg i det gamla hovkonditoriet Filips lokaler på Regeringsgatan i Stockholm. Klubben blev snabbt populär bland de hippa, men även personer som skildras i "Dom kallar oss mods" uppehöll sig gärna i lokalerna. Där blev Hansson & Karlsson husband tillsammans med Baby Grandmothers och Mecki Mark Men.

Ljusgrön affisch med svart text. Text: Hansson & Carlsson De´ni.

Hansson & Karlsson med ett C

Tidningsklipp med dansande människor. Text: Stilen är hippie, stämningen love.

Riktigt hög stämning på Filips. Ur Expressen 1967-09-10

Gulnat tidningsklipp. Text: Jimi Hendrix sista dag i Stockholm avslutades med oförglömligt jam.

Det legendariska jammet. Ur Aftonbladet 1967-09-14

Hendrix och Filips

I september 1967 dök Jimi Hendrix upp på Filips för att jamma med Hansson & Karlsson i samband med en spelning i Stockholm. Det är en händelse som blivit legendarisk i efterhand. Klubben hade en kort men intensiv tid och stängdes i januari 1968, bara minnet lever nu kvar av Filips då hela kvarteret revs några månader senare. Men tillbaka till uppsättningen av Hår, för även Baby Grandmothers och Mecki Mark Mens sångare och organist Claes ”Mecki” Bodemark var med där. Efter uppsättningen bildade Bodemark och medlemmarna i Baby Grandmothers en ny version av Mecki Mark Men.

I september 1967 dök Jimi Hendrix upp på Filips för att jamma med Hansson & Karlsson

T-Boones

Några år tidigare bildades det bluesinfluerade bandet T-Boones i Stockholm och hann släppa tre singlar mellan 1965 och 1967. På den tredje och sista singeln ”I Want You” från 1967 – för övrigt en ovanligt tung inspelning för att vara från den tiden – hade bandet reducerats från ett fyrmannaband till en trio bestående av Kenny Håkansson på gitarr, Göran Malmberg på bas och Pelle Ekman på trummor. Under hösten 1967 beslöt sig Håkansson och Ekman för att säga upp sig från sina jobb och börja spela musik på heltid, något som Malmberg inte hade möjlighet till.

Tidningsklipp. Text: Elbas happening The Baby Grand Mothers.

Baby Grand Mothers på Filips. Ur Expressen 1967-09-15

Via Bill Öhrström fick Håkansson och Ekman tips om en annan basist som hette Bella Linnarsson, och tillsammans med denne bildade de istället det experimentella psykedeliska bandet Baby Grandmothers. De kom – som vi tidigare nämnt – att bli husband på Filips, turnera med Jimi Hendrix men bara ge ut en enda singel på 60-talet som dessutom endast släpptes i Finland.

Via uppsättningen av Hår kom de som sagt att bli en ny version av Mecki Mark Men, och så småningom det folkmusikinfluerade rockbandet Kebnekaise. Malmberg fortsatte en tid att spela utan de andra under namnet T-Boones.

Bland affischerna från Kårhuset finns det en från september 1967 som gjorts inför en spelning med ett band på affischen kallat ”T-Bones”, med ett o. Det var omkring den här tiden som Håkansson och Ekman bildade Baby Grandmothers, men vi ville ändå försöka ta reda på om det kunde vara ett felstavat T-Boones som uppträdde på Kårhuset den kvällen. Och hur skulle vi bära oss åt för det? Jo vi hörde helt enkelt av oss till Kenny Håkansson, som tyvärr inte kunde hjälpa oss att få klarhet i saken. Ett visst antiklimax inföll även om vi försökte peppa varandra med klyschan om att "det är resan och inte målet som är huvudsaken". Håkansson påpekade i alla fall att det kunde röra sig om Göran Malmbergs fortsättning av bandet, och längre än så kommer vi nog inte i den frågan.

Röd affisch med svart text. Text: SUS VA? NÄ! OH! AH!   Swede Singers T-bones.

T-Boones?

Gulnat tidningsklipp. Text: Hawkey tackar för senast med visor ur fängelset.

Hawkey och fängelset i Djupvik. Ur Arbetet 1970-02-02

Totalvägrarna

Efter Hansson & Karlsson blev Janne Carlsson en flitigt anlitad studiomusiker på andra artisters inspelningar. Bland annat kompade han och Jojje Wadenius Pugh Rogefeldt på dennes två första album. Han spelade även trummor på Hawkey Franzéns – som ni självklart minns sjöng i Lea Riders – första soloalbum "Visa från Djupvik" från 1969. Låtarna till detta album skrevs när Franzén under en månads tid avtjänade sitt fängelsestraff för totalvägran på anstalten Djupvik i Strängnäs. Samtidigt satt flöjtisten Björn J:son Lindh inne för samma brott på samma ställe, och han medverkar också som låtskrivare och musiker på Franzéns album. Om ni inte fått nog av värnpliktsvägrare så går det att läsa om Pughs fängelsevistelse häröppnas i nytt fönster.

Röd affisch med svart text. Text: Doris and the Plums.

Doris

Doris

Plums kom från Göteborg och i bandet sjöng Doris Svensson, hon hade som 16-åring deltagit i TV-programmet Drop-In 1963. Samma kväll som Doris sjöng uppträdde även The Beatles i programmet, de var då i Sverige på sin första utlandsturné. Självklart kan vi få in en koppling här till det ni läst hittills. 1970 släppte hon nämligen albumet "Did You Give The World Some Love Today Baby", med en viss Janne Carlsson på trummor. Albumet sålde dåligt men har långt senare kommit att bli en klassiker. En av låtarna på skivan heter “Flowers in the morning” skriven av John Cameron, en låt som även Blond (egentligen Tages men utan Tommy Blom) och Agnetha Fältskog kom att spela in. Ja där fick vi ytterligare en koppling till ABBA.

Gulnat tidningsklipp med bild på tre beatlar och Lill-Babs. Text: The Beatles i pop-tv.

Doris uppträder i samma program som Beatles (men på bilden syns Lill-Babs). Ur Dagens Nyheter 1963-11-03

Men det finns fler kopplingar, när Doris and the Plums släppte sin singel "Wouldn´t that be groovy" 1969 så hade den skrivits av bland annat Göran Lagerberg. Denne var ledare och basist i Tages som ett tag hade den säkert frustrerande äran av att vara Sveriges NÄST populäraste band, populärast var Hep Stars. Ett band där Benny Andersson ingick som organist. När Tages släppte sin singel "So many girls" 1966 (skriven av Lagerberg) blev Benny så imponerad att han provade att skriva en egen låt, "No response". Det skulle bli hans första men inte sista komposition, ja som ni vet blev han och Björn Ulvaeus de stora låtskrivarna i ABBA. Ständigt detta ABBA.

Atlantic Ocean och Lee Kings

Vi går tillbaka till Björn J:son Lindh som var medlem i bandet Atlantic Ocean. De gav ut ett album och spelade in musiken till Roy Anderssons film "En kärlekshistoria" innan man efter diverse medlemsbyten så småningom förvandlades till Fläsket brinner. Vid det laget hade J:son Lindh och trummisen Jan Bandel lämnat bandet för att bilda Jason’s Fleece tillsammans med Hawkey Franzén. I Fläsket brinner spelade Bengt Dahlén gitarr. Han hade tidigare spelat med popbandet Lee Kings som fick flera hitlåtar på Tio i topp. I Lee Kings var även Bjarne Möller gitarrist, och efter bandets upplösning 1967 hoppade Möller ibland in på gitarr med Hansson & Karlsson.

Gul affisch. Text: Popnight med Lee Kings och Lea Riders

Lee Kings

Tidningsklipp med bild på fem unga män sittande på stolar i musikstudio.

Lee Kings samlade. Ur Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1966-03-24

Steampacket II

Per Bruun var basist i Fläsket brinner efter att tidigare ingått i Steampacket II, ett band där även Povel Ramels son Mikael fanns med på gitarr. Siffran 2 i bandnamnet förklaras av viljan att särskilja sig från det engelska bandet med samma namn där en viss Rod Stewart sjöng. Bandet bildades på internatskolan Solbacka läroverk (känt från Jan Guillous "Ondskan") och vann 1966 en tävling för poplåtar med svensk text i Hylands hörna. Låten hette "Bara ett par dar" och skrevs av Ramel. Bandet gav också ut en singel i Storbritannien under namnet The Longboatmen. Ramel skulle även han vara med i Fläsket brinner under en kortare tid. Och nu ska vi rikta in oss på det bandet en stund.

Orange affisch. Text: Michael Ramel med Steampacket II

Steampacket II

Fläsket brinner

Två andra mindre långvariga medlemmar i det fläskiga bandet var Bo Hansson och Bill Öhrström, ni känner förmodligen igen namnen vid det här laget. Trummisen i Fläsket brinner – Erik Dahlbäck – spelade tidigare tillsammans med sin bror Bernt i showgruppen Gårunt Show från Köping. 1963 kom de tvåa i en talangjakt där segrare var Hootenanny Singers med en herre vid namn Björn Ulvaeus i spetsen. Ja ABBA igen. Under åren fram till Gårunt Shows upplösning 1970 spelade en mängd olika musiker i gruppen, bland annat Björn J:son Lindh och Bella Linnarsson. Den sistnämnde som ni vet basist i Baby Grandmothers, Mecki Mark Men och senare Kebnekaise. Bernt och Erik Dahlbäck, Björn J:son Lindh och Bella Linnarsson medverkade 1967 på Gårunt Shows inspelning Bara skrot, som producerades av den ständigt uppdykande Bill Öhrström, och måste räknas som en av de första psykedeliska inspelningarna i Sverige.

Gulnat tidningsklipp. Text: GÅRUNT CAMP-SHOW Många tippar detta är SVERIGES ROLIGASTE SHOW.

Gårunt Show kommer till Lidköping. Ur Göteborgsposten 1967-05-02

En annan senare medlem i både Fläsket brinner och Kebnekaise är Göran Lagerberg – på 60-talet då mest känd för Tages – som senare agerade studiomusiker åt artister som Pugh Rogefeldt och Tomas Ledin. Den sistnämnde körsångare åt – ja ni fattar nog – ABBA 1979–80.

Mikael Ramel gav 1967 ut en singel tillsammans med Michael B. Tretow, senare mer känd som ABBA:s ljudtekniker. Puh, hänger ni med så här långt? Det är knappt så att vi textförfattare gör det, men låt oss ändå gå vidare. I Steampacket II spelade även Rolf Scherrer gitarr. Senare bildade han tillsammans med medlemmarna i Baby Grandmothers – när den version av Mecki Mark Men som dessa ingick i upplösts – bandet Kebnekaise. Vi går vidare.

Blå affisch med svart text. Text: Oppohoppa Atlantic Ocen och Attraction

Attraction och Atlantic Ocean

Attraction

Det var namnet på ett band som tidigare hade hetat The Sleepstones. I bandet ingick bland andra Ted Åström och Janne Schaffer. Schaffer kom så småningom att spela på många av ABBA:s låtar, såklart. Åström blev senare skådespelare och medverkade bland annat som reseledaren i "Sällskapsresan", och Olyckan i "Trazan & Banarne". Janne Schaffer ersatte så småningom Jojje Wadenius i bandet Grapes of Wrath. Både Ted och Janne ingick med redan nämnde J:son Lindh långt senare i det mer avslappnade Electric Banana Band på 80-talet. Grapes of Wrath släppte år 1969 en EP med musik till dokumentärfilmen "Deserter USA", om tre Vietnamdesertörer och deras liv i Sverige.

Ljusgrön affisch med svart text. Text: Pausartist Grapes of Wrath.

Grapes of Wrath

Science Poption

Ola Brunkert var trummis i Grapes of Wrath, men innan dess spelade han i bandet Science Poption som gav ut några singlar under åren 1966–67. Organisten i Science Poption – Roger Wallis – var senare med och skrev den melodifestivalvinnande låten "Judy min vän" för Tommy Körberg. Körberg som under en period blev Made in Swedens sångare, Wallis i sin tur skulle framöver bli professor och känd för sitt vittnesmål i rättegången mot Pirate Bay. Tillsammans med Schaffer bildade Brunkert senare bandet Opus III efter Grapes of Wrath. Han skulle komma att spela trummor på alla ABBA:s skivor, och även medverka på många av deras turnéer. Genom åren spelade Brunkert med ett otal svenska artister, bland annat Pugh Rogefeldt.

Röd affisch med svart text. Text: Science Poption.

Science Poption

Det är en riktig härva av namn och band som ni tvingats genomlida, därför avslutar vi med två saker som kanske inte är lika invecklade. Först ett band med kopplingar till Kungliga biblioteket, ja ni läste rätt!

Röd affisch med svart text. Text: "A heartbreaking evening" with Nursery Rhymes.

Nursery Rhymes

Nursery Rhymes och KB

Gruppen får sägas vara en udda fågel bland de övriga svenska banden på 60-talet, medlemmarna var nämligen alla tjejer. Inte så märkvärdigt nu men då inte alls vanligt. Bandet grundades 1964 av Inger Jonsson, Birgitta Nordgren-Pincott, Marie Selander, Noni Tellbrandt och Gunilla Karlow. Det sistnämnda namnet ska vi titta lite närmare på, för förutom att vara basist i bandet fram till 1967 var hon under många år anställd på Kungliga biblioteket. År 2002 sammanställde hon för Svenskt Rockarkivs räkning skivan "Från Plommons till Drain" där tjejrockgrupper från 1966 till 1999 finns representerade. Bandet som spelade covers hade framgångar över hela Europa och blev populära i Frankrike, här ser ni när de sammanfördes med Rolling Stones 1967.

Gulnat tidningsklipp, bild på Rolling Stones och två yngre kvinnor som pratar med varandra på en bänk.

Nursery Rhymes och Rolling Stones. Ur Expressen 1967-03-31

Nu kan vi tyvärr inte låta bli att koppla också Nursery Rhymes till ABBA. Är ni med? Det är ganska långsökt, men ni börjar nog bli vana. Trummisen Birgitta spelade nämligen med Agnetha Fältskog på hennes folkparksturné 1970, och som alla vet blev sedan Agnetha en av de fyra medlemmarna i ABBA. Allt hänger ihop som ni förstår och nästan allt leder till ABBA.

Den som söker på Nursery Rhymes i vår söktjänst för digitala dagstidningarlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan hitta ett antal artiklar om bandet. Det gäller självklart också för de andra tidigare nämnda artisterna och banden. Gå dessutom gärna in i Svensk mediedatabaslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster för att se vilka ljudupptagningar som finns av artisterna i Kungliga bibliotekets samlingar. Nu ska vi avsluta med något som däremot inte framgår av tidningarna och som vi artikelförfattare inte riktigt fått svar på. Vem är Mats?

Ja vem är Mats?

Vi känner honom bara till förnamnet från många av de affischer Kåren tryckte upp. Han förekommer så ofta att vi blev nyfikna på vem Mats kunde vara, uppenbarligen någon som brukade spela skivor på evenemangen.

Svart text på röd bakgrund. Text: Diskotek med Mats.

Mystiska Mats

Mer vet vi egentligen inte, men vi skulle inte bli ett dugg förvånade om han har kopplingar till ABBA. Finns det någon läsare som sitter inne med svaret på vår ytterst relevanta undran om Mats ska ni inte tveka att delge oss den informationen, vi är ytterst nyfikna.

Inlägget skrivet av Fredrik Eriksson och Peter Bergström