Fantasikartor
Ta ett geografiskt område, vilket som helst. Teckna det sedan som ett djur, en människa eller på ett sätt som helt enkelt skiljer sig från det normala. Et voilà – du har nu tecknat en fantasikarta!
KB:s kartsamling innehåller, förutom de traditionellt framställda kartorna, en mindre samling fantasikartor. Kartor av det här slaget kan ibland även kallas för satiriska kartor. De var populära i slutet av 1800-talet och första halvan av 1900-talet – inte minst på grund av det sätt de kommenterar tidsandan och det pågående politiska spelet.
Några av fantasikartorna är illustrerade som satiriska bilder med ett politiskt syfte medan andra föreställer fantasins eller utopiernas världar. Här återfinns sedelärande platser som exempelvis de lyckligas land, storfrossarelandet eller fyllerihavet. Med andra ord kan kartorna ibland avspegla de attityder och värderingar som är inrotade i det samhälle som gett upphov till dem.
Sverige – en underlåten tax
Länderna framställs ibland även som stereotypiska landsfäder eller som djur, och framför allt i djurframställningarna får djurens inneboende egenskaper en viktig roll för satiren. Ta exempelvis Fred W. Rose (1849-1915) karta Angling in troubled waters från 1899. Här avbildas Sverige som en underlåten tax som blir biten i tassen av den ettriga terriern Norge. Samtidigt är de två hundarna ihopkopplade i halsbanden så att de inte undkommer varandra.
Budskapet här kan vara att en splittring av Sveriges och Norges bråkiga och sköra förhållande kan få digra konsekvenser om de inte är försiktiga. Det skulle nämligen göra länderna till lättåtkomliga byten för företagsamma grannländer.
De övriga europeiska länderna på kartan framställs också som stereotyper i varierande storlekar. Störst av alla och mest idealiserad här är Rysslands Tsar Nikolaj II, som i sin ena hand håller en olivkvist som ju är en klassisk symbol för fred. Samtidigt fiskar han med sin andra hand efter något som verkar göra Kaiser Wilhelm II – här en symbol för hemlandet Tyskland – misstänksam. Kan det möjligtvis vara draken i öst som oroar?
Östersjön som Charon, dödens färjkarl
Det äldsta exemplaret i den här kollektionen är Olof Rudbeck den yngres fantasikarta över Östersjön ur boken Nora Samolad sive Laponia illustrata, tryckt i Uppsala 1701. Här illustreras vårt nordliga innanhav i formen av Charon, de dödas färjkarl i Vergilius Aeneiden. Rudbeck hade på sin resa till Lappland 1695 passerat Älvkarleby och blev färjad över av en gammal man som kom honom att tänka på just Charon.
Fantasikartor - Kollektion
Andra utställningar
- Nelly Sachs rum
En Nobelprisbelönad poet och hennes etta på söder.
- Nu grönskar det
Det sjuder av vårkänslor i KB:s boksamlingar.
- Sex Pistols i Halmstad 1977
Foton från bandets första Sverigespelning.
- Holtermanska samlingen
Engelska och franska karikatyrer från 1770-1820.
- Projekt: rädda affischerna
Från oskick till nyskick.
- Smaklig spis! Matsedlar 1840−1970
Utforska hundra år gamla menyer.