fullskärmsbild

Nelly Sachs rum

Från ett krigshärjat Berlin till en etta på Södermalm. Nobelprisbelönade Nelly Sachs (1891–1970) skapade merparten av sina litterära verk i "kajutan", ett rum på fyra kvadratmeter med utsikt över Liljeholmsviken. Efter hennes död 1970 donerades hennes hem till KB.

Utforska Sachs-rummet

KB har en stor Nelly Sachs-samling som donerades av Bengt och Margaretha Holmqvist efter Sachs död 1970. I samlingen ingår bland annat möbler, böcker och prydnadsföremål från lägenheten på Bergsunds strand.

 

Här kan du se Nelly Sachs-rummet i en virtuell visning i 360 grader.länk till annan webbplats

 

Flykten till Sverige

Nelly Sachs växte upp som enda barnet i en välbärgad tysk-judisk familj i centrala Berlin. Fadern dog i cancer 1930 och lämnade fru och dotter att genomleva nazisternas intensifierade förföljelse i 30-talets Tyskland. De sökte tillflyktsort i Sverige, men lyckades få inresetillstånd först på våren 1940, efter upprepade försök, garanterat försörjningsstöd och hjälp från vänner.


Lägenheten

Väl i Sverige flyttade den då 49-åriga Nelly Sachs och hennes sjuka mor Margarete så småningom in i en etta med kokvrå på Bergsunds strand i Stockholm. Sachs ägnade dagarna åt att vårda modern, sköta hushållet och ta översättningsjobb för att försörja dem bägge. Om nätterna skrev hon – i mörkret för att inte väcka modern.


I den 41 kvadratmeter stora lägenheten hade Sachs en vrå innanför köket som hon inredde till sin skrivhörna. En smal säng, en ljusgrön bokhylla, en träbänk, ett runt bord med en svart skrivmaskin. Rummet kallade hon för "kajutan", på grund av utsikten över vattnet.


Författarskap i förintelsens skugga

Nelly Sachs skrev på tyska, framförallt poesi. Hennes verk är fyllda av referenser till judisk kultur och mystik, men också starkt färgade av nazisternas fruktansvärda illdåd och det judiska folkets lidande.


Sachs första diktsamlingar publicerades strax efter andra världskrigets slut, men fick bara uppskattning i en mycket begränsad krets. Det var först i slutet av 50-talet som hon fick ett större genomslag.


Nobelpriset

Den 10 december 1966, på sin 75-årsdag, tilldelades Nelly Sachs Nobelpriset i litteratur. I motiveringen står att hon fick priset för sin ”framstående lyriska och dramatiska diktning, som med gripande styrka tolkar Israels öde”. Hon delade priset med den israelske författaren Shmuel Josef Agnon.

Kapseln i orange på soffan till vänster innehåller Nobeldiplomet.
Upphov
Foto: Jens Gustavsson / KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
På väggen Jungfru Marias kröning – en reproduktion av en målning av Fra Angelico i Galleria degli Uffizi i Florens. Bokhyllan upptar svensk litteratur med svenska författares dedikationer till Nelly Sachs.
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
Plastinramat vykort av Rottneros herrgård i Värmland, en gåva till Nelly Sachs från en granne. Fotografi av Nelly Sachs farmor Johanna Sachs med sonen William Sachs (Nelly Sachs far). I brevstället: Paul Klee: Trocken - kühler Garten. Vykort från Dorothée Zimmermann 1968-02-07. DZ var en ung, tysk gymnasielärarinna som tog hand om Nelly Sachs 1963 efter utskrivningen från sjukhus. Kalendern står uppslagen på den 13 maj 1970 - dagen efter Nelly Sachs död. I brevställ längst till höger: Marc Chagall, inramat vykort. På hyllan ovanför: Henri Rousseau: Joyeux farceurs - Lustige Spassmacher. Inramat vykort.
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
Skrivmaskinen är av märket Mercedes Prima. I soffan ligger Nobeldiplomet i ett orangefärgat omslag.Utsikten från fönstret på Bergsundsstrand 23 är fotograferad av Harry Järv, förste bibliotekarie på Kungliga biblioteket.
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
På nattygsbordet ett vykort föreställande Paul Klees "Paysage aux oiseaux jaunes" (Landskap med gula fåglar).Poesialbumet är placerat nedanför väckarklockan. Poesialbumet innehåller bidrag av fadern, modern, lärarinnan Hélène Aubert och väninnor. 1908.
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
På väggen till vänster ett faksimil av ett verk av Ernst Josephson. Ovanpå skåpet mellan de två ljusstakarna står en liten vit alabasterdosa – en gåva av konstnärinnan Lenke Rothman.
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
Under henne från vänster till höger:Johannes Döparen, den helige Charalampos (biskop i Magnesia i Mindre Asien), den helige Demetrios (befälhavare från Thessaloniki). Ikonen har tillhört Gunnar Ekelöf.
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
"Mineralerna skulle erinra om faderns dyrbara samling i Berlin - ett stycke återuppståndet minne. /---/ Stenarna som stillade längtan efter allt som gått förlorat var nog snarast gravstenar." (Aris Fioretos, Flykt och förvandling. Nelly Sachs, författare. Berlin / Stockholm, Ersatz 2010, s. 113). Ej autentisk ordning av stenar på brickan, men stenarna ägdes av Nelly Sachs.
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
Gisèle Lestrange var hustru till den rumänskfödde, tyskspråkige poeten av judisk härkomst Paul Celan. Paul och Nelly var nära vänner under lång tid och dog med bara några veckors mellanrum.
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
Det blå keramikfatet är en gåva från grannarna Grete och Elisabet Alsberg.
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
Köpt av Nelly Sachs på Lenke Rothmans första separatutställning i Sturegallerian år 1960. Signerades och daterades på baksidan vid Lenke Rothmans besök i Nelly Sachs-rummet den 20 november 1990. Freskerna i Ravenna har inspirerat konstnärinnan.
Upphov
Foto: Jens Gustavsson/KB
År
2010
Bildrättigheter
Bilden är helt fri att använda
KOLLEKTIONEN