Letar du efter material i KB:s samlingar?
Gå till våra söktjänster

Välj del i webbplatsen

Du är här: Nationalbiblioteket

Som nationalbibliotek samlar vi in nästan allt som publiceras i Sverige. Här hittar du information om hur du använder biblioteket och tar del av våra samlingar och tjänster.

Biblioteksmyndigheten

Som biblioteksmyndighet har vi ett samordnande ansvar för Sveriges alla bibliotek. Här hittar du bland annat frågor som rör biblioteksutveckling, metadata och biblioteksstatistik.

fullskärmsbild

Dagen H

"1967 var jag 17 år och bodde i förorten Västertorp, söder om Stockholm. Men på lördagskvällen den 2 september ville man dra in till stan, medan det fortfarande gick. Det var i centrum man skulle befinna sig denna minnesvärda natt!"

Så börjar Bo Wingårds berättelse om högertrafikomläggningen, som i folkmun kallades för "Dagen H". Han var givetvis långt ifrån den enda att närvara och dokumentera denna historiska dag, men med hans bilder följer också en ögonvittnesskildring berättad ur en 17-årig amatörfotografs perspektiv.

 

Ett väloljat PR-maskineri

Ett omfattande PR- och informationsmaskineri hade i förväg sett till att mer eller mindre varje svensk var medveten om att vi nu, klockan 05.00 på morgonen den 3 september 1967, skulle "byta sida" i biltrafiken. Stickers, flyers, tv- och radioinslag; alla möjliga medier kraftsamlade för att hålla folket à jour.

 

Tidigare samma år hade även det svenska dansbandet The Telstars också för ändamålet släppt hitsingeln Håll till höger Svensson, med text och musik av schlagerkungen och journalisten Peter Himmelstrand. Låten verkar till en början närmast handla om en vänsterprasslande gift man, som "tar en chans att gå på vift" men "glömmer bort att han är gift". Men när refrängen tar vid blir symboliken glasklar med textraden "Håll dig till höger, Svensson – annars slutar det bara med en smäll". Behöver det ens nämnas att låten spelades flitigt i både radio och tv inför omställningen?

 

En personlig skildring av trafikomställningen

I bildspelet nedan kan du ta del av Bo Wingårds berättelse från denna historiska dag i sin helhet – från de första sömniga småtimmarna på Stockholm Centrals perronger (och det tillfälliga trafikkaos som uppstod under själva bytet) till ett trafikflöde som harmonierar med de nyligen avtäckta trafikskyltarna.

Dagen H (1/15)
Kungsgatan klockan 05:00, söndagen den 3 september 1967 – ett av de få tillfällen då det var fullt lagligt att korsa en heldragen linje. Bo Wingård var på plats för att plåta. Hans berättelse börjar dock under mark, på tunnelbanans perronger...
Dela
Dagen H (2/15)
"Framåt småtimmarna på söndagen den 3 september tog sig många ner till de öppna tunnelbanestationerna, en del för att helt enkelt hitta ett läge att få sig lite sömn."
Dela
Dagen H (3/15)
"Självklart drog ungdomsgängen omkring, precis som under en vanlig helg."
Dela
Dagen H (4/15)
"Mer ovanligt var däremot att de nu bland annat fått sällskap av flera äldre, och kanske lite propra, gentlemän."
Dela
Dagen H (5/15)
"Även mitt lilla gäng hittade tillfälle till något oregelbunden sömn nere på T-centralens tunnelbaneperrong. Lägg märke till transistorradion som min vän håller i handen; med hjälp av den kunde vi fördjupa upplevelsen av de kritiska minuterna strax före klockan 05.00, då omläggningen skulle ske."
Dela
Dagen H (6/15)
"När dagen grydde vid tretiden på morgonen gav vi oss ut på spaning. Från Malmskillnadsgatans bro över Kungsgatan tog jag en bild där det tydligt framgår hur trafikströmmen inte direkt harmonierar med gatans skyltning. Under natten var det bara fordon med specialtillstånd som fick vara ute och köra – så man kan ju undra över vilka ärenden alla dessa hade inne i centrum, och inte minst på Kungsgatan!"
Dela
Dagen H (7/15)
"Skyltar som den här hade förstås färdigställts i god tid innan Dagen H, men många körriktningspilar behövde nu justeras."
Dela
Dagen H (8/15)
"Den detaljen fick ombesörjas av värnpliktiga som kommenderats ut för att försvara Moder Svea mot allmänt trafikkaos. Detta gjordes genom att ta bort skyddande plast eller att med hjälp av skrapor förvandla riktningspilar till sin raka motsats."
Dela
Dagen H (9/15)
"Klockan 04:50 skulle all trafik ha stannat upp och kört in till vägkanten. Det skedde även på den märkligt hårt trafikerade Kungsgatan, där till och med bussar ombyggda för högertrafik – alltså nu med in- och utgångar på höger sida – var i farten."
Dela
Dagen H (10/15)
"Sakta, sakta påbörjades överfarten till motsatt sida, varvid det för en gångs skull var helt okej att, framför polisen, korsa en heldragen mittlinje. Lägg märke till en Volkswagen med två högtalare på taket samt det som verkar vara en brittisk skåpbil med en kameraman på taket. Det utländska intresset var stort för denna begivenhet!"
Dela
Dagen H (11/15)
"Det var stundtals svårt att hitta en väg fram mellan alla mötande fordon, men det gick förstås inte heller särskilt fort. Mitt i stundens allvar så var ändå alla på gott humör."
Dela
Dagen H (12/15)
"Självklart var inte bara utländsk media på plats. Även SVT hade en kamerautrustad bil som for Kungsgatan upp och ner, sändande till en länkmottagare högt ovanför Stureplan."
Dela
Dagen H (13/15)
"I väntan på att trafiken skulle komma igång igen – med inledningsvis mycket tuffa hastighetsbegränsningar – passade en del på att skrapa bort de klisterlappar som täckt det asymmetriska halvljuset under övergångsperioden. Nu skulle man lättare upptäcka rådjuren i vägkanten! Fast förmodligen höll de sig undan Kungsgatan…"
Dela
Dagen H (14/15)
"Snart var även de sista på plats, och trafiken började så sakteligen att rulla."
Dela
Dagen H (15/15)
"Nu vände jag blicken åt motsatt håll och se, hur rätt allt nu verkar med vägskyltar och trafik i fullkomlig harmoni!"
Dela
KOLLEKTIONEN