Soloä­ven­ty­ret – den inter­ak­ti­va boken

Var du med på 80-talet, spelade rollspel och kanske även soloäventyr? Om inte så har du här chansen att bekanta dig med ett stycke gammal ungdomskultur. KB glömmer inte.

Vänster omslag visar en arg folkmassa och giljotin. Höger en ninja hukad framför en guldport dekorerad med tigeransikten.

Soloäventyren "Madame Giljotin" och "Hämnaren"

Rollspel och soloäventyr

80-talet var en gyllene tid för rollspel som “Mutant”, “Drakar och demoner”, “Chock” och ett antal andra titlar. Men vad är då ett rollspel? Jo rollspelet är ett äventyr – ofta i fantasymiljö – och spelas av en eller flera spelare, äventyret leds i sin tur av en spelledare som bestämmer vad som kommer hända. Tärningar och tabeller bestämmer sedan ofta konsekvenserna av spelarnas handlingar, men inom dessa ramar är spelarna fria att göra nästan precis vad de vill.

Vänstra omslaget visar grönt monster med lykta och hacka i gruva. Det högra ett rymdskepp som lyfter medan en barbröstad man springer efter och tittar upp.

Soloäventyren "Ondskans gruvor" och "Avfällingen"

Många rollspelare spelade även soloäventyren. Ett soloäventyr – eller bokspel – består av en bok där läsaren följer ett äventyr och ställs inför olika val, val som innebär bläddring till ett specifikt nummer och den händelse som väntar där. Jämfört med rollspelet är handlingen helt bunden till ett antal förutbestämda alternativ. En del bokspel är mycket enkla med enbart nummer att följa, andra kräver precis som rollspelen även tärningar och tabeller.

I mitten av 80-talet slog fenomenet till för fullt i Sverige, och under några år sålde böckerna bra. Aktörerna utgjordes av Äventyrsspel, Rabén & Sjögren, Citadell, Carlsen och Wahlströms. Konceptet kom från Storbritannien och många av böckerna därifrån snabböversattes för att säljas på den svenska marknaden. Äventyrsspel var den klart dominerande aktören. I boken "Äventyrsspel : bland mutanter, drakar och demoner" finns berättelsen om deras rollspel och även några sidor om soloäventyren för den intresserade.

Vi ska snart fortsätta med 80-talet, men först vill jag bara ge en snabb tillbakablick på den förhistoria som finns för genren.

1930-talet och framåt

Redan på 30-talet förekom teaterpjäser med slut som publiken själv fick välja, bland annat skrevs “Night of January 16th” år 1933 av den senare så berömda Ayn Rand. Med åren gavs även böcker ut där läsaren själv valde slutet, exempelvis barnboken "Treasure hunt" från 1945 och Paul Guimards “L´ironie du sort” från 1961. På 60- och 70-talet kom så de första riktiga bokspelen, med svenska Betty Orr-Nilssons “Den mystiska påsen” som ett av pionjärverken 1970. Tyvärr verkar KB aldrig ha fått in boken som bör vara det allra första svenska soloäventyret, vi har bara en dansk och tysk översättning i våra samlingar. Själva äventyret är gjort för skolbarn i lågstadiet och finns på flera andra bibliotek i Libris.

Från 70-talet och framåt blev det mer fantasy i soloäventyren, 1982 kom serien “Fighting Fantasy” som på engelska skulle komma att ges ut ända fram till 1995. Serien skulle också bli populär i Sverige, mer om detta senare. Ett enklare äventyr för mindre barn, “Be an interplanetary spy”, översattes till svenska redan 1984 med titlarna “Finn rymdgangstern” och “Rädda robotvärlden”.

Dessvärre fick KB aldrig in dessa böcker. Samma år kom en annan översatt serie ut i Sverige med soloäventyren “Det underjordiska riket”, “Fasornas hus”, “Pyramidernas hemlighet” och “Livsfarligt rally”. Gemensamt för alla äventyren från 1984 är att de är mycket enkla, inga tärningar eller tabeller utan bara sifferval.

Modernt hus i bakgrunden, apor, man i nordstatsuniform med piska och revolver, tre rädda barn, vagn utrustad med ångmaskin

"Fasornas hus", soloäventyr från 1984

Betty Orr-Nilssons “Den mystiska påsen” från 1970 verkar vara det allra första svenska soloäventyret.
Vänster omslag visar ett leende skelett med lie framför tjuvarnas stad. Höger ett grönt monster med många ögon och giftgadd i tunna med bubblande innehåll.

"Fighting Fantasy" 1985–86

1985

Men det var år 1985 intresset exploderade och mer avancerade böcker kom ut inom genren i Sverige. Den tidigare nämnda serien “Fighting Fantasy” översattes till svenska med sin första titel “Häxmästaren i röda borgen”, den skulle följas av ytterligare fem böcker innan utgivningen lades ner 1986. Till skillnad från 1984 års titlar använde sig dessa soloäventyr av tabeller och tärningar, det krävdes lite mer möda för att överleva äventyren. “Fighting Fantasy” var utmanande och totalt oförlåtande, ett enda felaktigt val kunde betyda ögonblicklig död. Bara att börja om från början igen. Vi kan ta ett exempel här nedan från äventyret “Fasans labyrint”, läs texten under nummer 220.

Uppslag ur soloäventyret "Fasans labyrint", en råtta syns till höger.

Ur "Fasans labyrint"

Valde du nummer 61? Aj aj, då slutar det tyvärr inte så bra…

Texturdrag ur soloäventyret "Fasans labyrint"

Ur "Fasans labyrint", en vidrigt leende vätte gör entré.

Som alla vet så är det inte alls roligt att bli dödad av en vidrigt leende vätte. Verkligen inte. Men precis så här obarmhärtigt avled huvudpersonen frustrerande ofta i “Fighting Fantasy”. Förutom svårighetsnivån var en annan faktor att du inte kunde ta med dig huvudpersonen till nästa bok, äventyren hade ingen koppling med varandra.

På vänster omslag en magiker på ett skepp som skjuter eld, på högra omslaget en krigare till häst med lans, spetsig hjälm och rund sköld med pilar i.

"Ensamma Vargen" 1985-90

Ensamma vargen

Det rådde soloäventyren med “Ensamma Vargen” bot på, den första titeln som gavs ut på svenska 1985 hette “Flykt undan mörkret”. Precis som “Fighting fantasy” kom serien ursprungligen från Storbritannien, men gjorde nu stor succé även här. I serien, som hann komma ut i tolv delar i Sverige, följde du huvudpersonen Ensamma Vargen och hans kamp mot ondskan i världen Magnamund. Där förde du sedan över allt det som din karaktär utfört till nästa bok. En spinoff med magikern Silverstjärna som utspelade sig i samma värld gavs också ut.

Nedan ses kartan över en del av Magnamund, Ensamma Vargens värld. Spelaren kunde på så sätt även visuellt följa med i den egna hjältens resor.

Karta över Södra Sommerlund i Ensamma Vargens värld. Berg, slätter, städer, sjöar, borgar och byar.

Karta över Ensamma Vargens värld

Vänster omslag krigare och pojke med magiska svärd inne i skattkammare med stora spindlar. Höger omslag krigare som klättrar upp på mur och möts av stenmonster.

"Dungeons & dragons" och "Advanced dungeons & dragons" 1985-87

Förutom dessa två serier fanns böcker om tidsresenären och specialagenten Falken, ninjan Hämnaren, skräckäventyr i Lovecrafts anda, ett historiskt äventyr under franska revolutionen, äventyr i Sagan om ringens värld, Dungeons & Dragons plus ett Fem-äventyr. Ingen av dessa titlar blev dock någonsin lika framgångsrika som “Ensamma Vargen” och “Fighting Fantasy”.

Bilden visar Fem-äventyret “Spöktåget” som visade sig innehålla överraskande många tillbehör. Det finns tärning, olika kort samt en lös karta med till boken. Nästan som ett litet brädspel. Mig veterligen så fanns inte liknande tillbehör till något annat soloäventyr på svenska. Ni ser det här i all sin prakt.

Soloäventyret "Spöktåget" plus tärningar och olika kort som följde med till boken.

"Spöktåget" med tillbehör, 1986

Genrens död

Runt 1990 kan man säga att luften gått ur soloäventyren, mycket tyder på att datorspelen blev deras baneman. Visserligen kom det ut ytterligare några böcker – Nintendos äventyrsböcker – i början av 90-talet men det var bara dödsryckningar. Nu var epoken över, förpassad till historiens skräphög. Eller?

Återkomsten

I Sverige var genren stendöd, men plötsligt och oväntat återuppstod "Ensamma Vargen". Året var 2014 och några fantaster lyckades med hjälp av crowdfunding väcka liv i soloäventyren som så länge varit avsomnade. Alla gamla äventyr plus de delar som aldrig hann översättas till svenska ges nu ut på nytt av Åskfågeln. Fenomenet är inte enbart svenskt utan även i andra länder har böckerna fått en renässans. Kommer det hålla i sig eller är det bara en tillfällig nostalgivåg som snart är överspelad? Framtiden får utvisa. KB:s exemplar vilar i alla fall tryggt i magasinen.

Visste du detta om soloäventyren?

Joe Dever Ensamma Vargens skapare var också basist

Spelade tillsammans med Frank Zappa och Sex Pistols

F.F Fighting Fantasy, enormt populär soloäventyrsserie

Sålde över 20 miljoner exemplar världen runt på 80- och 90-talet

Datorspel Flera soloäventyr gjordes även som datorspel

Bland annat till Commodore 64, ZX Spectrum, PC och Nintendo