Lättläst
Här kan du läsa om Kungliga biblioteket och hur du kan hitta hit.
Det här är Kungliga biblioteket
Kungliga biblioteket kallas oftast för KB.
Ibland skriver vi Kungl. biblioteket.
Vi har ett stort hus i Humlegården i Stockholm.
Vi har också lokaler på Karlavägen 98 i Stockholm.
På KB arbetar ungefär 380 personer.
Många är bibliotekarier.
Chefen för KB kallas riksbibliotekarie.
Han heter Gunnar Sahlin.
KB är en myndighet.
Det betyder att vi arbetar på uppdrag
från Sveriges riksdag.
Det här är vårt uppdrag
KB samlar in allting som trycks i Sverige.
Det är böcker, tidningar, reklamblad och mycket mer.
Vi samlar också allt som sänds i svensk tv och radio.
Vi samlar musik, filmer, dataspel och alla
svenska sidor på internet.
Allt vi samlar skriver vi in i kataloger.
Då är det lätt att hitta det man söker.
Sedan ska allt vi samlar, sparas för framtiden.
KB har väldigt stora magasin.
Vi bevarar nationens minne.
På KB kan du läsa om hur det var förr.
Om hundra år kan människor läsa om vår tid.
Historia är viktigt för demokratin.
Men vi gör mer än så
KB hjälper andra bibliotek i Sverige.
Vi sköter den stora bok-databasen LIBRIS.
Vi träffar biblioteksfolk från hela världen.
Då lär vi oss mycket av hur de gör.
Många gamla böcker är väldigt ömtåliga.
Om många tittar i dem kan de gå sönder.
Då är det bättre att fotografera dem.
Då kan folk titta på bilderna i stället.
Att fotografera böcker och annat kallas att digitalisera.
KB vill digitalisera alla sina samlingar.
Men det tar tid och kostar mycket pengar.
Alla får komma till KB
KB är till för alla.
Om du är över 18 år kan du beställa ett lånekort.
Många som kommer hit är forskare och studenter.
Andra är journalister och släktforskare.
Det mesta av vårt material måste du studera här.
Du får bara låna hem utländska böcker.
Här finns arbetsplatser, datorer och kopieringsmaskiner.
Här finns också tidningar och tidskrifter.
På KB i Humlegården finns allt det tryckta materialet.
På KB på Karlavägen 98 finns det audiovisuella materialet.
Adresser
KB i Humlegården har adressen:
Kungliga biblioteket
Box 5039
102 41 Stockholm
Telefonnumret är 010-709 30 00.
E-post: kungl.biblioteket@kb.se.
KB på Karlavägen 98 har adressen:
Kungliga biblioteket
Audiovisuella medier
Box 24124
104 51 Stockholm
E-post: foexp@kb.se.
Upp