2009-08-10

Ny bok från KB: The YouTube Reader

KB har i dagarna publicerat den första internationella forskningsantologin om världens största audiovisuella arkiv, Youtube.

Youtube köptes av Google hösten 2006 för en svindlande summa pengar. Sajten är ett exempel på webbens nya hybridekonomi. Den är å ena sidan en ny form av marknadsföring, där budskap är så fascinerande att användare själva sprider dem vidare i bekantskapskretsen. Å andra sidan fungerar den som ett socialt nätverk för miljontals människor.

Youtube är världens snabbast växande sajt, på den laddas det upp tio timmar rörlig bild varje minut. Antalet unika användare närmar sig 100 miljoner. Eftersom det är så enkelt att länka upp en video hittar man Youtube-videor överallt på webben. Precis som Google tänker Youtube i distributiva termer.

På Youtube finns både amatörvideo och påkostade professionella produktioner – de flesta illegalt uppladdade med påföljande juridiska trätor. Men Youtube är inte bara underhållning; företag använder sajten för att informera om nya produkter, politiker nyttjar den för ideologiska samtal och användare laddar upp rörlig bild direkt från mobilen för att visa kompisar. Mottot ”Broadcast Yourself” antyder just vad det hela handlar om.

Redaktörer för The YouTube Reader är Pelle Snickars, forskningschef på KB och Patrick Vonderau, medievetare från Bochums universitet i Tyskland. Boken innehåller ett trettiotal texter från några av världens ledande medievetare, till exempel Richard Grusin, William Uricchio och Janet Wasko.

Boken finns att köpa hos de vanliga nätbokhandlarna.

Innehållsansvar: Sara Bengtzon, e-post: fornamn.efternamn@kb.se

Läs första kapitlet

Besök youtubereader.com

Sveriges nationalbibliotek