Lättläst

Här kan du läsa om Kungliga biblioteket och hur du kan hitta hit.

 

Det här är Kungliga biblioteket

Kungliga biblioteket kallas oftast för KB.
Ibland skriver vi Kungl. biblioteket.
Vi har ett stort hus i Humlegården i Stockholm.
Vi har också lokaler på Karlavägen i Stockholm.

På KB arbetar ungefär 350 personer.
Många är bibliotekarier.
Chefen för KB kallas riksbibliotekarie.
Hon heter Gunilla Herdenberg.

KB är en myndighet.
Det betyder att vi arbetar på uppdrag
från Sveriges riksdag.

Det här är vårt uppdrag

KB samlar in allting som trycks i Sverige.
Det är böcker, tidningar, reklamblad och mycket mer.
Vi samlar också allt som sänds i svensk tv och radio.
Vi samlar musik, filmer, dataspel och alla
svenska sidor på internet.

Allt vi samlar skriver vi in i kataloger.
Då är det lätt att hitta det man söker.
Sedan ska allt vi samlar, sparas för framtiden.
KB har väldigt stora magasin.

Vi bevarar nationens minne.
På KB kan du läsa om hur det var förr.
Om hundra år kan människor läsa om vår tid.
Historia är viktigt för demokratin.

Men vi gör mer än så

KB hjälper andra bibliotek i Sverige.
Vi sköter den stora bok-databasen LIBRIS.
Vi träffar biblioteksfolk från hela världen.
Då lär vi oss mycket av hur de gör.

Många gamla böcker är väldigt ömtåliga.
Om många tittar i dem kan de gå sönder.
Då är det bättre att fotografera dem.
Då kan folk titta på bilderna i stället.

Att fotografera böcker och annat kallas att digitalisera.
KB vill digitalisera alla sina samlingar.
Men det tar tid och kostar mycket pengar.

Alla får komma till KB

KB är till för alla.
Om du är över 18 år kan du beställa ett lånekort.
Många som kommer hit är forskare och studenter.
Andra är journalister och släktforskare.

Det mesta av vårt material måste du studera här.
Du får bara låna hem utländska böcker.
Här finns arbetsplatser, datorer och kopieringsmaskiner.
Här finns också tidningar och tidskrifter.

På KB i Humlegården finns allt det tryckta materialet.
På KB på Karlavägen finns det audiovisuella materialet.

Adresser

KB i Humlegården har
postadressen
:
Kungliga biblioteket
Box 5039
102 41 Stockholm

och besöksadressen
Humlegårdsgatan 26

Telefonnumret är 010-709 30 00.
E-post: info@kb.se

 

KB på Karlavägen har
postadressen
:
Kungliga biblioteket
Box 5039
102 41 Stockholm

och besöksadressen:
Karlavägen 100

Telefonnumret är 010-709 30 00.
E-post: info@kb.se


 Upp
Senast uppdaterad: 2014-09-04
Innehållsansvar: Isabelle Midy, e-post: fornamn.efternamn@kb.se

Sveriges nationalbibliotek